ethereum

راهنماي جامع ارز‌هاي ديجيتال

چگونه اکانت تلگرام خود را دیلیت کنیم؟

۴ بازديد
اگر به هر دلیلی تصمیم گرفته‌اید استفاده از پیام‌رسان Telegram را متوقف کنید، اکانت تلگرام خود را در چند مرحله به‌سادگی می‌توانید حذف کنید.

برخی از شبکه‌های اجتماعی ویژگی‌های بیشتری دراختیار کاربران قرار می‌دهند که در تلگرام نمی‌توان یافت؛ به‌همین‌دلیل، ممکن است کاربران به حذف اکانت تلگرام ترغیب شوند. تنها در‌صورتی می‌توان به کاربران تلگرام دسترسی داشت که آی‌دی یا شماره‌ی همراه آن‌ها را دراختیار داشته باشیم؛ اما شبکه‌های اجتماعی دیگر دسترسی به افراد را ساده‌تر می‌کنند. حتی ازطریق جست‌وجوی گوگل می‌توان به حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی دسترسی پیدا کرد؛ اما موتورهای جست‌و‌جو به حساب‌های تلگرام دسترسی ندارند.

در همین حین، برخی از کاربران معتقدند که تلگرام پیام‌رسان ایمنی نیست؛ به‌همین‌دلیل، تصمیم می‌گیرند سراغ حذف اکانت تلگرام بروند. انتشار این دسته از اخبار و شایعات سبب شده است شماری از کاربران تلگرام در فضای این پیام‌رسان احساس امنیت نکنند. در نسخه‌های قبلی، راهکار مستقیمی برای حذف اکانت تلگرام وجود نداشت؛ اما در به‌روزرسانی‌های جدید نسخه‌ی iOS حذف اکانت تلگرام ساده‌تر شده است.

آیا حذف اکانت تلگرام به‌طورموقتی امکان‌پذیر است؟

یکی از ضعف‌های تلگرام این است که برخلاف شبکه‌های اجتماعی، امکان غیرفعال‌کردن موقتی حساب کاربری را ارائه نمی‌دهد؛ بنابراین اگر به‌دنبال حذف اکانت تلگرام باشید، تمامی چت‌ها را از دست می‌دهید. تلگرام می‌گوید با حذف حساب کاربری، تمامی پیام‌ها و مخاطبان پاک می‌شوند و بعداً حتی اگر دوباره حساب بسازید، نمی‌توانید به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. تمامی گروه‌ها و کانال‌هایی که ساخته‌اید، پس از حذف اکانت تلگرام پابرجا می‌مانند؛ اما اگر فرد دیگری را به‌عنوان مدیر انتخاب نکرده باشید، دسترسی به گروه و کانال غیرممکن می‌شود.

این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که پس از حذف اکانت تلگرام، تا چندین روز نمی‌توانید با همان شماره موبایل حساب جدید بسازید. یکی از دلایل دیلیت اکانت تلگرام ممکن است محدود (لیمیت) شدن حساب باشد. تلگرام می‌گوید لیمیت‌بودن حساب کاربری با حذف‌کردن آن از بین نمی‌رود. توصیه می‌کنیم قبل از حذف اکانت تلگرام، از چت‌های خود خروجی بگیرید.

حذف اکانت تلگرام ازطریق تنظیمات خودکار

اولین روش حذف حساب تلگرام، قابلیتی در خودِ اپلیکیشن است که براساس آن، اگر برای مدت‌زمانی مشخص آنلاین نشوید، حساب کاربری به‌طور‌کامل حذف می‌شود. در حالت پیش‌فرض، زمان مشخص‌شده برای دیلیت اکانت تلگرام با استفاده از تنظیمات خودکار، ۶ ماه در نظر گرفته شده است؛ اما کاربر می‌تواند این زمان را ازطریق منو تنظیمات تغییر دهد.

اسکرین شات تلگرام iOS آیفون صفحه اصلی چت

۱. اپلیکیشن تلگرام را باز کنید و وارد منو تنظیمات شوید.

اسکرین شات تلگرام iOS آیفون صفحه تنظیمات

۲. به بخش Devices بروید.

اسکرین شات تلگرام iOS آیفون منوی Devices دستگاه ها

۳. به پایین اسکرول کنید و روی گزینه‌ی If Inactive For ضربه بزنید.

اسکرین شات تلگرام iOS آیفون صفحه تنظیمات حذف خودکار

۴. در این صفحه، می‌توانید مدت‌زمان را به شیوه‌ی مدنظر خود تغییر دهید.

پس از انتخاب بازه‌ی زمانی مدنظر، از بخش تنظیمات خارج شوید و برای حذف اکانت اقدام کنید. فراموش نکنید که حذف حساب کاربری به‌صورت دائمی است و تمامی اطلاعات از بین می‌رود. اگر پس از مدتی دوباره از تلگرام استفاده کنید، زمان مشخص‌شده برای فعال‌شدن حالت حذف خودکار ریست می‌شود.


 

ترسناک ترین داستان هایی واقعی که شما را میخکوب می‌کنند!

۴ بازديد
همیشه در مورد اینکه چه داستان هایی ترسناکی شنیدید و فکر میکردید که الکی هستد، بحث بوده است، ولی در این مقاله قصد داریم عجیب ترین و در عین حال داستان های واقعی را به شما معرفی کنیم که انگشت بر دهان جهان و حیران و آیران خواهید ماند.

احتمالاً مارک تواین به بهترین شکل این مسئله را مطرح کرده باشد. نویسنده مشهور آمریکایی در جایی گفته است: «حقیقت از داستان عجیب‌تر است. این به دلیل آن است که داستان خود را موظف می‌بیند احتمالات را در نظر بگیرد، اما حقیقت اینطور نیست.» به نقل از وب‌گاه All That's Interesting، به همین دلیل نیز داستان های واقعی ترسناک با گره‌افکنی‌ها و گره‌گشایی‌های حیرت‌انگیز خود چنان ترس و وحشتی را در مخاطب به وجود می‌آورند که بهترین نویسندگان و فیلمسازان حتی به خواب نیز چنین بازخوردی را از مخاطبان خود نمی‌بینند.

از خواب با هراس نپر!

ماجرایی که در اواخر دهه ۱۹۷۰ در ایالات متحده آمریکا رخ داد، نه‌تنها همچنان داستان بسیار ترسناکی است، بلکه هیچ‌وقت اسرار پیرامون آن به‌طور کامل حل نشد. در آن دوران به‌ یکباره گزارش‌های باورنکردنی از روزنامه‌های نیویورک تایمز و لس‌آنجلس تایمز سردرآوردند که همگی از مرگ‌ اسرارآمیز جوانان اهل همونگ خبر می‌دادند.

همونگ‌ها مردمانی از نژاد لائوسی بودند که در طی جنگ ویتنام برای آمریکایی‌ها جنگیده بودند، اما پس از پایان جنگ، هدف تصفیه‌های بی‌رحمانه‌ی دولت کمونیست لائوس قرار گرفته بودند. بسیاری از همونگ‌ها در این دوران پر از بیم و ترس یا زندانی شده و به اردوگاه‌های کار اجباری فرستاده شدند یا اینکه به جوخه‌های مرگ سپرده شدند. از این رو، بسیاری از آن‌ها برای زنده ماندن به آمریکا گریختند. اما ظاهراً قرار نبود کابوس آن‌ها هیچ‌وقت به پایان برسد.

مدت‌ها بعدا اولین مهاجرت‌ها، بسیاری از جوانان همونگ بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای در خواب تسلیم مرگ شدند. بنا به گزارش‌ها و شهادت خانواده‌ها، قربانیان پیش از مرگ مدام از دیدن کابوس‌های وحشتناک شاکی بودند. این کابوس‌ها به حدی هولناک بود که بسیاری از قربانیان تا چندین روز برای نرفتن به خواب مقاومت می‌کردند. اما سرانجام وقتی که به خواب می‌رفتند، ناگهان با ضجه‌های دلخراشی از خواب بلند می‌شدند و تا خانواده و دوستان بر سر بالین‌شان برسند، تسلیم مرگ‌ می‌شدند. اگر این داستان ترسناک آشناست، به این خاطر است که وِس کِرِیون، فیلمساز فقید با الهام از همین ماجراها ستاره‌ فیلم‌های اسلشر، فِردی کروگر و داستان فیلم‌ «کابوس در خیابان اِلم (۱۹۸۴)» را خلق کرد، شخصیتی که قربانیان خود را در خواب به دام می‌انداخت و با روش‌های بی‌رحمانه‌ای به کام مرگ‌ می‌فرستاد.

موارد مرگ‌ نابه‌هنگام جوانان همونگی در آن دوران به حدی زیاد بود که به‌سرعت توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد و موجی از نگرانی‌ها در بین جامعه مهاجران همونگ به وجود دارد. در آن زمان حدود ۳۵ هزار نفر همونگ در آمریکا زندگی می‌کردند. مرگ‌ومیر جوانان همونگ در سال ۱۹۸۱ به اوج خود رسید. در این سال ۲۶ مرد همونگی تسلیم مرگ شدند. تمامی این قربانیان مردان جوانی بین ۲۵ تا ۴۴ ساله بودند و همگی به‌تازگی به آمریکا مهاجرت کرده بودند. محققان در کالبدشکافی‌ها متوجه هیچ‌گونه ناهنجاری نشدند، به همین دلیل، در ابتدا مطبوعات به این پدیده اسرارآمیز «سندرم مرگ آسیایی» لقب دادند. بعدا به این پدیده عنوان غیرنژادی «سندرم مرگ ناگهانی غیر منتظره» یا « سندرم بروگادا» داده شد.

هرچند علت مرگ این جوانان هیچ‌وقت مشخص نشد، اما فرضیه‌های زیادی در مورد آن مطرح شد. یکی از این فرضیه‌ها استرس بالا به دلیل فلج خواب را علت مرگ این جوانان می‌دانست. هرچند پدیده‌ی فلج خواب یا همان بَختک به خودی خود نمی‌تواند کُشنده باشد، اما احتمالاً مردان همونگی با کوله‌باری از مشکلات و زخم‌های روحی و روانی (به‌خصوص به دلیل گریختن از کشور در بحبوحه‌ی قتل‌عام‌ و نسل‌کشی) و فرهنگی و نژادی (مشکلات زبانی، تطبیق فرهنگی و اشتغال در کشور تازه) به‌شدت آسیب‌پذیر بودند.

در همین حال، عامل دیگری هم می‌توانست باعث واکنش هولناک‌تر مردان همونگ به فلج خواب شده باشد. همونگ‌ها در فرهنگ خود به شکلی از همه‌جان‌انگاری (باور به روح در همه‌‌چیز) عقیده داشتند. آنان هنگام ترک سرزمین مادری خود حس می‌کردند از روح نیاکانی خود جدا افتاده‌اند؛ روحی که قبلا از آنان دربرابر ارواح خبیث محافظت می‌کرد. مهاجران همونگ از این وحشت داشتند که ارواح نیاکانی آنان نتوانسته‌اند همراه آن‌ها از اقیانوس اطلس گذر کنند و وارد خاک آمریکا شوند. از این رو، هیچ حامی و محافظی دربرابر ارواح خبیث به‌خصوص «دآ چو» نداشتند.

همونگ‌ها در سرزمین مادری خود با قربانی کردن و پیشکش خشم دآ چو را فرومی‌نشاندند، ولی حالا این رسومات دیگر اجرا نمی‌شدند. اما با وجودی که زنان همونگ نیز کابوس‌های هولناک دآ چو را می‌دیدند، اما به دلیل فرهنگ مردسالارنه‌ی همونگ‌ها، همیشه مردان باید پاسخگوی دآ چو می‌بودند. نکته جالب در مورد مرگ‌ همونگ‌ها اینکه این پدیده هولناک به مرور کمرنگ شد، گویی دآ چو انتقام خود از بی‌حرمتی را گرفته بود و دیگر کاری به کار آن‌ها نداشت.

زامبی‌های افلیجی در دوران قاجار

اکثر ما وقتی به مردمان دوران رنسانس فکر می‌کنیم، احتمالاً ایتالیایی‌ها را در لباس‌های فاخر تصور می‌کنیم که آثار هنری بزرگانی همچون داوینچی، میکل آنز و دیگران را تحسین می‌کنند. ولی آنچه کمتر در مورد این دوران به‌خصوص از تاریخ بشر گفته می‌شود، وضعیت اسفناک بیماران مبتلا به سیفلیس آن است. به نقل از پایگاه خبری کرکد، درست است که فلورانس دوران رنسانس محل ایده‌آلی برای هنر بوده، اما در همان زمان و در طی اولین شیوع بزرگ سیفلیس در سال ۱۴۹۲، حال و هوای شهر رنسانس بیشتر شبیه به فیلم‌های زامبی بود.

در آن دورانِ قبل از ابداع آنتی‌بیوتیک، این بیماری مقاربتی کم‌تر یک شرم مخفیانه و بیشتر به معنای پوسیدن و کَنده شدن صورت افراد بود. بنا به روایت‌های مختلف تاریخی، سیفلیس باعث می‌شد تا گوشت صورت افراد جدا شود و فرد ظرف چند ماه جان خود را از دست دهد. این بیماری به‌خصوص موجب از میان رفتن کامل لب‌ها، بینی و در برخی افراد نیز اندام تناسلی می‌شد.

به این جهت، همان‌طور که قابل‌تصور نیز هست، دیدن بازماندگان نگون‌بخت این بیماری که دست و پا، چشم و بینی‌ خود را بر اثر این بیماری مهلک از دست داده‌اند، تصویر چندان غیرقابل انتظاری در خیابان‌ها و معابر آن دوره‌ی ایتالیا نبود. بنابراین، اگر هرکدام از نمایشگاه‌های بی‌شمار رنسانس که امروزه در سراسر جهان برگزار می‌شوند واقعاً دقیق بودند، باید تقریباً نیمی از مردم شبیه به زامبی‌های سریال مردگان متحرک می‌بودند!

هر چند حتی تصور داشتن یک اندام تناسلی پوسیده در تصور نمی‌گنجد، اما بدترین قسمت بیماری سیفلیس مرگ بعد از تنها چند ماه است. بدین‌ترتیب، افراد مبتلا به این بیماری پس از اینکه گوشت بدنشان حتی گاهی تا استخوان خورده می‌شد و از بین می‌رفت و دائم از درد فریادهای جگرخراش می‌زدند و سرانجام نیز به کام مرگ کشیده می‌شدند. بنابراین، برای مدت کوتاهی در زمان استادان بزرگ عصر رنسانس، دیدن چهره‌هایی که گوشت صورتشان تماما از بین رفته و جمجمه‌شان آشکار شده بود، احتمالاً رویداد کاملاً عادی بود.

قاتل زنجیره‌ای که پابه‌پای ژان دارک برای فرانسه جنگید

قاتل زنجیره‌ای که پابه‌پای ژان دارک برای فرانسه جنگید

ژان دارک یکی از شخصیت‌های افسانه‌ای فرانسه و نماد این کشور است. او شجاع بود و تا آخرین لحظه زندگی دلاوران با دشمنان آب و خاک میهن‌اش جنگید. اما درحالی‌که ژان دارک بیش‌ترین احترام و اعتبار را برای ایستادگی درمقابل لشکریان انگلستان در قرن پانزدهم (طی جنگ صدساله) به دست آورده، یار و همراه همیشگی او، ژیل ده‌ ره چنین جایگاهی ندارد.

ده ره یکی از شجاع‌ترین شوالیه‌های ارتش فرانسه بود. این شخصیت تاریخی حتی به فیلم پرهزینه «پیام‌آور: داستان ژان دارک (۱۹۹۹)» نیز راه یافت. در این فیلم وینسنت کسل به جای ده ره ایفای‌ نقش کرد و میلا یوویچ هم در نقش ژان دراک ظاهر شد. اما به نظرتان چرا بعدا همچون ژاک دارک هیچ کلیسایی به نام ده ره نام‌گذاری نشد؟‌ احتمالاً به خاطر اینکه این مرد شب‌ها به آدم دیگری تبدیل می‌شد. او برای دوره طولانی در نقش یک قاتل زنجیره‌ای فوق‌العاده بی‌رحم ظاهر شد که به‌خصوص علاقه‌ی وافری به شکنجه دادن و کشتن کودکان خردسال از ۶ ساله تا نوجوانان ۱۷ و ۱۸ ساله داشت.

ژیل ده ره نام خود را به‌عنوان یک قاتل زنجیره‌ای بسیار پرکار وارد تاریخ کرد

ده ره بی‌تردیدی کسی بود که نقش مهمی در تمام افتخارات ژاک دارک و حتی قدیس شدن او ایفا کرد، اما او یک هیولای شکنجه‌گر، سلاخ و کودک‌کُش بسیار پرکار و ماهر بود. اما همه‌ی ماجرا این نیست. براساس اعترافات ژیل ده ره در دادگاه جنایت‌های او حتی از آنچه فکر می‌کنید نیز دلخراش‌تر بودند. ده ره که تنها به کشتن و آزار قربانیانش به شیوه‌های هولناک قانع نبود، با روح و روان آن‌ها بازی می‌کرد. او قربانیانش را تا حتی آخرین لحظات متقاعد می‌کرد که همه‌ی اینها یک بازی است.

بسته به اینکه از کدام منبع جویای ماجرا شوید، ژیل ده ره بین ۸۰ تا ۸۰۰ کودک را در طی دوران قتل‌عام‌های خونین‌اش با هولناک‌ترین روش‌های ممکن به کام مرگ کشانده است. بدین‌ترتیب، او با این حجم از قتل و کشتار نام خود را به‌عنوان یکی از پرکارترین قاتلان زنجیره‌ای وارد کتاب‌های تاریخ کرد. ژان دارک هم ظاهراً هیچ‌وقت از این چهره‌ی مخوف هم‌رزمش خبر نداشت. ژیل ده‌ ره سرانجام همچون ژان دارک سوزانده شد. روش اعدام با سوزاندن در آن دوران روشی برای خلاص شدن از شر عناصر واقعاً نامطلوب جامعه مانند تبهکاران، جادوگران و قاتلان بود.

چطور اکانت واتساپ را دیلیت کنیم؟

۶ بازديد
از قرار معلوم، واستاپ امنیت پایینی دارد و اطلاعات شما به راحتی به بیرون درز خواهد کرد. چطور اکانت واتساپ را دیلیت کنیم؟

بهترین بازی های کریپتویی که همین الان باید امتحان کنید!

۵ بازديد
امروزه، بسیاری از افراد رو به بازی های ویدیویی آورده اند. ولی اگر بگوییم از این راه میشه کسب در آمد کرد، نظرتان چه خواهد بود؟

قبل از ورود به دارک وب این نکات را در نظر بگیرید!

۸ بازديد

شاید شما بارها لفظ دارک وب را از دوستان و افرادی در اینترنت شنیده باشید. و بعد از اندکی جستجو و تحقیق درباره آن، به فکر این افتاده باشید که سری به آدرس های آن بزنید. ولی آیا میدانید قبل از ورود به دارک وب باید چه اقدامات ضروری را انجام بدهید؟


دارک وب چیست و چه فرقی با دیپ وب دارد؟

اگر کل فضایی که ما برای کارهای روزمره نظیر سرچ در موتورهای جستجو، باز کردن وبسایت های قابل دسترس و ... را اینترنت Clear  یا سرفیس وب در نظر بگیریم، یعنی هر شخصی با استفاده از هر کدام از مرورگرهای معروف مثل کروم، فایرفاکس و... می‌تواند صفحه ای را باز کند که برای عموم قابل دسترس است و برای اینکار نیازی نیست از روش های عجیب و غریب استفاده کند مگر اینکه صفحه مورد نظر تحریم باشد یا صاحب وبسایت به هر دلیلی اجازه ورود شما را ندهد.

باید برایتان جالب باشد که این همه اطلاعاتی که ما روزانه از اینترنت بدست میاریم و همیشه در حال گشت و گذر در آن هستیم، فقط  ۴ درصد از فضای کل محتوای موجود در اینترنت را فرا میگیرد، برای این مورد، یک عکس خیلی معروف وجود دارد که این موضوع را کاملا نمایش داده است.
دارک وب چیست

ولی هنوز در مورد ۹۶ درصد چیزی به شما نگفته ایم، احتمالا پیش خود بگویید که پس ۹۶ درصد بقیه متعلق به بخش دارک وب است ولی باید به اطلاع شما برسانیم که خود دارک وب بخشی از یک فضای خیلی بزرگتر اینترنت یعنی دیپ وب است. دیپ وب به بخشی از اینترنت گفته میشود که توسط موتور های جستجو قابل یپدا شدن (ایندکس شدن) نیست و برای ورود به آن باید از مرورگر خاص مربوط به آن استفاده کنید و اکثر وبسایت های این فضا، داری یک پسوند به نام onion هستد.

دیپ وب لزوما جای خطرناکی به شمار نمی‌آید، خیلی از اطلاعات بانکی، یک سری سوابق مربوط به پرداخت ها، بحث های روزمره، وبسایت های آموزشی و ... در آن وجود دارد که فقط برای رسیدن به آن‌ها باید مراحل مربوط به آن را طی کنید.

به‌طور کلی، دیپ وب شامل هر محتوایی است که برای دسترسی به آن باید پول داد یا از اطلاعات ورود به سیستم استفاده کرد.

دارک وب زیرمجموعه دیپ وب، عمدتا برای اهداف کثیف و جنایی در دسترس هست، یعنی چی ؟

به عنوان مثال اگر قصد خرید اسلحه داشته باشید می‌توانید سری به دارک وب بزنید! در این فضا جرائمی مانند فروش اجزای انسان، فروش اسلحه، فروش مواد مخدر، استخدام هیتمن ، هک هرگونه حساب و وبسایت و ... قابل انجام هست. اکثر خرید و فروش‌ها در دارک وب با رمزارزهایی مثل بیتکوین و شبیه به آن انجام میگیرد.

خب این توضیح کوتاه در مورد دارک وب و کلا عملکرد دیپ وب و یا وب پنهان بود، حالا اگر قصد وارد شدن به این بخش را دارید، که البته بهتره قبل رفتن به دارک وب با شخصی که اطلاعاتی کافی در زمینه امنتیت و شبکه دارد مشورت کنید و از او کمک بگیرید که برخی نکات رو به شما یادآوری کند، به موارد پایین توجه کنید.

اطلاعات و نکات لازم قبل از جستجو امن در دارک وب

۱ – مورد اول و مهمترین آن، تاکید میکنم مهم‌ترین کاری که اول باید انجام دهید، این هست که از یک V<>P<>N  که آی پی شما را به طور کامل تغییر می دهد استفاده کنید، چون هیچ شخصی دلش نمیخواد در اولین قدم ورودش به دارک وب، توسط هکران شناسایی و دچار ویروس گرفتگی شود! پس اولین قدم برای ورود ، استفاده از وی پی N هست.

۲- نصب مرورگر اختصاصی Tor : برای ورود به دارک وب ، همانطور که قبل تر اشاره شد، باید از یک سری مروگر خاص استفاده کنید که قابلیت گشت و گذار در صفحات پنهان و ایندکس نشده در گوگل را داشته باشند؛ بهترین این مرورگرها ، مرورگر Tor  است .

برای نصب آن ، باید این مورد مهم رو خدمت شما بگویم که فقط و فقط باید از وبسایت اصلی آن این برنامه را دریافت کنید،‌ چون خیلی از وبسایت های سو استفاده گر از این موضوع که شما دنبال همچین مرورگری هستید استفاده می کنند و در فایل های این مرورگر مواردی مانند ویروس و .. قرار میدهند که اصلا کار جالبی هم نیست.

به شدت پیشنهاد میشه که مرورگر تور خود را به طور کامل یعنی (Full -Window)  اجرا نکنید و حتما آن را کوچک کنید.

۳- خب برای مرحله بعدی شما باید سری به بخش تنظیمات مرورگر بزنید و یک سری تغییرات در بخش حریم خصوصی و امنیت آن بدهید.

هرگونه اجازه دسترسی به موقعیت مکانی، استفاده از وب کم، میکروفون و سایر دیوایس های موجود را لغو کنید.

قدم بعدی در همان بخش تنظیمات تور ، حالت مرورگر را به صورت “Safer”  قرار دهید. در این حالت، اجازه انجام یک سری کدهای جاوا اسکریپت از مرورگر گرفته می‌شود، در نتیجه در صورتی که به صورت اتفاقی یک وبسایت خطرناک را باز کنید، یک سری موارد مانند کال تو اکشن ها، تصاویر، ویدیو ها، فایل های صوتی و داکیمونت و... را به شما نشان نمیدهد و احتمال تعامل شما با سایت را کمتر میکند و احتمال اینکه وارد یک لینک مخرب بشید کمتر است.

۴ – تا جایی که امکانش هست وارد چت روم ها و فروم هایی که بحث های غیرقانونی میکنند، نشوید، حتی پیشنهاد می‌شود محض سرگرمی و تفریح وارد هیچگونه چت روم نشوید مگر آنکه از صحت سالم بودن آن آگاه باشید.

۵- اگر هر نوع محتوایی در دارک وب دیدید که قابل دانلود شدن هستند، هیچ وقت سمت آن‌ها نروید مگر آنکه مطمئن باشید وبسایت مربوطه در فایل های خود بد افزار ، کی لاگر ، ویروس و تروجان قرار نمی‌دهد.

این موضوع به خودی خود یک نکته خیلی مهم است چرا که بیشتر محتوای قابل دانلود در دارک وب شامل ویروس های گوناگون هستند.

 

مقاله مشابه:

بد افزار چیست و چگونه آن را شناسایی کنیم؟

 

 ۶ – از کردیت کارت های خارجی ( اگر دارید!) برای خرید استفاده نکنید. ممکن است پیش خود بگویید که من خرید غیرقانونی در دارک وب انجام نمیدهم، مثلا قصد خرید گوشی از دارک وب را داشته باشید، چون ارزانتر هستند پس اشکالی ندارد از کارت های اعتباری خارجی مثل مستر کارت یا ویزا کارت خود استفاده کنم، قبل از هر چیز بهتر است این نکته را به شما بگویم که خیلی از وبسایت هایی که در دارک وب وجود دارند، علی ارقم آنکه مورد غیرقانونی در خود ندارند، فیک و تقلبی هستند پس اگر شما از آن‌ها خریدی انجام دهید، هرگز محصول خود را دریافت نخواهید کرد، ولی این موضوع همیشه درست نیست و وبسایت هایی هستند که واقعا در زمینه فروش وسایل قانونی فعالیت میکنند.

 پس تا جایی که برایتان مقدور است با کردیت کارت خرید نکنید و از کریپتو استفاده کنید.

۷ – از آدرس ایمیل های اصلی خود به خصوص آدرس جیمیل استفاده نکنید و حتما از یک سری سرویس های مطرح ارسال ایمیل در دارک وب استفاده کنید. معروف ترین آن‌ها  SecMail  است.

۸ – اگر سیستم شما دارای وبکم است، بهتر است بر روی آن برچسبی و یا هر شی ای که آن را بپوشاند استفاده کنید، و اگر به صورت مجزا وب کم به سیستم شما وصل است، آن را کلا از سیستم خود جدا کنید.

۹- خیلی ها احتمالا تصور می‌کنند دارک وب فقط برای اعضا و افرادی است که در آمریکا زندگی می‌کنند، کاربرد داشته باشد و در ایران دارک وب وجود ندارد، باید خدمت شما عرض کنم این موضوع تا حد زیادی درست است ولی این مورد را در نظر بگیرید که مانند هرجای دیگر ، ایران هم از استفاده از دارک وب بی نصیب نمونده و عده ای همیشه در آن فعالیت میکنند، ممکن است این افراد دقیقا همان کسی باشند که شما روزانه با آن‌ها سلام و بگو بخند می‌کنید یا حتی ...

پس هیچ چیزی نشدنی نیست!

در مقاله بعدی سعی خواهیم کرد درباره وبسایت های مفید! (‌ همه سایت های موجود در دارک وب غیرقانونی و بد نیستند!) صحبت کنیم و شروع به معرفی مهم ترین دایرکتوری های دیپ وب و دارک وب کنیم.

مثل هر شروع هر کاری در زندگی، همیشه یک سری اطلاعات غلط وجود دارند که ممکن است آن‌ها را در همان ابتدا باور کنیم و کلا از انجام آن کار منصرف شویم، ولی وقتی اطلاعات ما تا حد کافی بالا برود ،‌ دیگر گول نمیخوریم و هر چیز ساده و اغراق شده ای را قبول نمیکنیم، خیلی از مواردی که در مورد دارک وب می‌گویند فقط بزرگنمایی هست، پس اگر به مواردی که بالا اشاره شد توجه کنید، احتمالا مشکلی برای شما به وجود نخواهد آمد!



دارك وب چيست و چرا نبايد وارد آن شد؟

۸ بازديد

دارك وب فضايي است كه هر كس جرئت پا گذاشتن به آن را ندارد. بخش به ظاهر كوچكي از كل وجود اينترنت كه ممكن است ورود به آن، هيچ راه بازگشتي به همراه خود نداشته باشد.


اگر از طرفداران هري پاتر باشيد، حتما نام كوچه ناكترن را به خاطر داريد كه پر از مغازه‌هايي براي خريد و فروش وسايل خطرناك و غيرقانوني بود و افرادي هم كه در اين كوچه تاريك و مخوف پرسه مي‌زدند، مشكوك و گاهي خطرناك بودند. چنين كوچه‌اي فقط در دنياي جادويي هري پاتر وجود ندارد و نمونه واقعي آن را مي‌توان در دنياي خودمان نيز پيدا كرد: جايي به اسم دارك وب كه البته حضور فيزيكي ندارد و فقط در اينترنت يافت مي‌شود.

در دارك وب شايد خبري از كمد ناپديدشونده دنياي هري پاتر نباشد، اما مي‌توان در آن اسلحه، مواد مخدر، اسكناس تقلبي، حساب‌هاي هك شده نتفليكس، نرم افزارهايي براي هك كردن كامپيوتر ديگران، اطلاعات ورود به حساب‌هاي بانكي، سنگ اورانيوم، مدارك دانشگاهي جعلي يا حتي قاتل قراردادي پيدا كرد.

البته برخلاف كوچه ناكترن كه كاربرد آن تنها براي مقاصد شرورانه است، دارك وب فقط جاي فعاليت‌هاي غيرقانوني نيست. مثلا در دارك وب مي‌توانيد عضو كلوب شطرنج بشويد يا به شبكه اجتماعي BlackBook بپيونديد كه نسخه دارك فيسبوك است و هيچ اطلاعاتي از كاربر جمع‌آوري نمي‌كند. در ضمن، بسياري از سازمان‌هاي معتبر نيز نسخه‌‎اي از وب‌سايت خود را در دارك وب ميزباني مي‌كنند تا كاربراني كه به حريم شخصي خود اهميت مي‌دهند، با نوعي شنل نامرئي به گشت‌و‌گذار در آن‌ها بپردازند.

دارك وب چيست؟

بدون شك دنياي اينترنت آنقدر بزرگ است كه تقريبا بي‌انتها به نظر مي‌رسد. در حال حاضر، بيش از ۲ ميليارد وب‌سايت در اينترنت وجود دارد و هر روز حدود ۵۰۰ هزار وب‌سايت جديد به اين تعداد اضافه مي‌شود. با اين حال، اين حجم از اطلاعات تنها «نوك كوه يخ» است و بخش عظيمي از اينترنت از دسترس كاربران عادي خارج است. به‌طور كلي، اينترنت از لحاظ سطح دسترسي كاربران به اطلاعات به سه ناحيه دسته‌بندي مي‌شود:

  • سرفيس وب (Surface Web): شامل صفحات وبي است كه در موتورهاي جستجو مثل گوگل ايندكس شده‌اند و براي عموم كاربران در دسترس هستند. در واقع هر چيزي كه در گوگل قابل جستجو باشد، بخشي از سرفيس وب است و اين بخش كمتر از ۵ درصد اينترنت را شامل مي‌شود.
  • ديپ وب (Deep Web): بخشي در اينترنت است كه از چشم كاربران عادي پنهان است. براي مثال، آدرس ايميل شما بخشي از ديپ وب است، چون توسط موتورهاي جستجو ايندكس نشده است. ديپ وب حدود ۹۶ درصد اينترنت را شامل مي‌شود.
  • دارك وب (Dark Web):‌ دارك وب بخش بسيار كوچكي از ديپ وب است كه به عمد از ديد عموم پنهان شده است. در دارك وب،‌ ناشناس بودن حرف اول را مي‌زند، براي همين فعاليت‌هاي غيرقانوني و جرائم به وفور در اين ناحيه از اينترنت اتفاق مي‌افتند.

نام دارك وب از دارك نت (darknet) گرفته شده است كه زيرساختارهايي براي جلوگيري از دسترسي عموم به اطلاعات خاص است. براي مثال، به هر اطلاعاتي كه دسترسي به آن، نيازمند خدمات يا اپليكيشن خاصي است، «دارك»، يعني تاريك مي‌گويند.

دارك وب شبكه‌اي رمزنگاري شده و ناشناس است كه با ارسال ترافيك جستجو و وبگردي كاربر از طريق هزاران گره شبكه در سراسر جهان، ردپاي اينترنتي او را مي‌پوشاند. در دارك وب، آدرس IP كاربر مخفي شده تا رديابي ارتباطات اينترنتي او بسيار دشوار شود.

دارك وب محافظت از IP كاربر را با پنهان كردن آن در چندين لايه رمزنگاري شده و عبور دادن ترافيك او از ميان شبكه‌اي از كامپيوترهاي تصادفي انجام مي‌دهد كه هر يك از آن‌ها پيش از فرستادن داده به دستگاه بعدي، يك لايه رمزنگاري را حذف مي‌كند؛ بدين ترتيب، اطلاعات به‌صورت كاملا رندوم و ناشناس منتقل مي‌شود، به‌طوري‌كه نمي‌توان مبدا، مقصد يا محتويات آن را شناسايي كرد.

دارك وب برخلاف تصور بسياري از كاربران، فضاي بسيار كوچكي است. تعداد وب‌سايت‌هاي موجود در دارك وب بين ۷ هزار تا ۳۰ هزار متغير است و اين رقم تنها ۰٫۰۳ درصد كل فضاي اينترنت را تشكيل مي‌دهد.

دارك وب تنها ۰٫۰۳ درصد كل فضاي اينترنت است

تعداد كاربران روزانه دارك وب مشخص نيست، اما اين تعداد نمي‌تواند عدد قابل‌توجهي باشد. پروژه تور كه مسئول پنهان كردن هويت كاربران در دارك وب است، مدعي است تعداد كاربران روزانه اين شبكه، ۲ ميليون نفر است و تنها ۱٫۵ درصد از كل ترافيك حاضر در اين شبكه، از وب‌سايت‌هاي دارك بازديد مي‌كنند.

در مورد دارك وب زياد اغراق مي‌شود. درست است كه اين فضا به خاطر ناشناس بودن كاربران، پتانسيل بالايي براي مقاصد مجرمانه دارد، اما تأثير اين جرائم در مقايسه با تمام جرائم سايبري كه هر روز در اينترنت اتفاق مي‌افتد، آنقدرها زياد نيست. از طرف ديگر، دارك وب آنچنان كه تصور مي‌شود، خارج از دسترس قانون نيست. در سال ۲۰۱۱، بيش از ۳۰۰ كاربر دارك وب به خاطر فعاليت‌هاي غيرقانوني دستگير شدند. در سال ۲۰۲۰، پليس بين‌‌الملل ۱۷۹ فروشنده مواد مخدر فعال در دارك وب را در شش كشور شناسايي و دستگير كرد.

اگر بخش مجرمانه دارك وب را كنار بگذاريم، اين فضا پتانسيل زيادي دارد. در اصل كل اينترنت قرار بود همين باشد: فضايي خارج از كنترل دولت‌ها و قانون؛ جايي كه ايده‌ها مي‌توانست بدون ترس از كنترل شدن، به اشتراك گذاشته شود.

ورود به دارك وب

ز آنجايي كه نظارت قانوني بر دارك وب وجود ندارد، خطر آلودگي به بدافزار و سرقت اطلاعات توسط مجرمان سايبري بسيار بالاتر از گشت‌و‌گذار در اينترنت معمولي است. به همين خاطر، اگر تصميم داريد به دارك وب وارد شويد، قبل از هر چيز مطمئن شويد روي سيستم‌تان نرم‌افزار آنتي ويروس قوي و مطمئني نصب شده است. علاوه بر اين، لازم است از ابزارهايي براي تغيير IP خود استفاده كنيد تا حريم شخصي آنلاين‌تان حفظ شود و از شما در برابر برخي جرائم سايبري محافظت كند.

رايج‌ترين راه دسترسي به دارك وب استفاده از شبكه تور Tor است. تور مخفف The Onion Router‌ (روتر پيازي) و نرم‌افزاري آزاد و رايگان است. تور ابتدا به عنوان پروژه‌اي آزمايشي توسط وزارت دفاع آمريكا در سال ۲۰۰۲ آغاز شد. دولت آمريكا اين سامانه ناشناس و رمزنگاري شده را براي حفاظت از ارتباطات خود در برابر جاسوسي ايجاد كرد، اما كمي بعد، قابليت‌هاي رمزنگاري آن توجه شركت‌هايي را كه دغدغه‌هاي امنيتي داشتند، به خود جلب كرد و اين پلتفرم متن‌باز به سرعت همه‌گير شد. سازمان‌هاي تبهكار سراسر دنيا نيز به پتانسيل اين شبكه پي بردند و فعاليت‌هاي مجرمانه خود را به دارك وب منتقل كردند.

طرز كار تور ساده است. اين سامانه از روش «مسيريابي پيازي» استفاده مي‌كند كه در آن پيام‌هاي كاربران در پشت چندين لايه رمزنگاري قرار مي‌گيرد و بعد از داخل شبكه‌اي از سامانه‌ها و گره‌ها كه به وسيله كاربران داوطلب در سراسر جهان راه اندازي شده، عبور داده مي‌شوند. وب‌سايت‌هايي كه در دارك وب ميزباني مي‌شوند، داراي دامنه onion. هستند.

تور براي مخفي كردن هويت كاربر به گونه‌اي عمل مي‌كند كه هيچ يك از اين سامانه‌هاي داوطلب به نشاني IP فرستنده و گيرنده دسترسي ندارند؛ به اين صورت كه هر يك از دستگاه‌هاي داخل شبكه تور كه ترافيك كاربر از آن عبور مي‌كند، فقط نشاني IP دستگاه قبلي را مي‌خواند، اما نمي‌داند اين پيام ابتدا از كدام دستگاه فرستاده شده و قرار است به كدام كاربر برسد.

به همين خاطر شبكه تور يكي از بهترين ابزارها براي ناشناس ماندن كاربران، جلوگيري از شنود ارتباطات و رهگيري اطلاعات ردوبدل شده بين كاربران اينترنتي است.

كارهايي كه نبايد در دارك وب انجام دهيد

  • بازكردن وب‌سايت‌هاي مختوم به onion. با مرورگر عادي و استفاده‌ نكردن از TORdon't go dark web

انجام اين كار آدرس آي‌پي دستگاه را افشا خواهد كرد و هكرها به سيستم حمله خواهند كرد. براي اينكه طعمه‌ي هكرها نشويد، هنگام گشت‌زدن در دارك‌ وب از مرورگر TOR استفاده كنيد. نرم‌افزار TOR فعاليت‌ها و ارتباط‌ها را مخفي نگه مي‌دارد و مطمئن است.

  • استفاده از TOR بدون تغيير IP

TOR در گذشته، چندين‌بار دچار آسيب شده و برخي تلاش‌ها به افشا شدن آدرس آي پي كاربران منجر شده است. به‌همين‌دليل، استفاده از ابزارهايي براي تغيير آي‌پي دركنار مرورگر TOR توصيه مي‌شود.

  • فعال‌كردن ماكروها و اسكريپت‌ها

فعال‌كردن اسكريپت‌ها مثل جاوااسكريپت در وب‌سايت‌هاي onion. بسيار خطرناك است. اين وب‌سايت‌ها مي‌توانند با اجراي اسكريپت‌ها و بدون آگاهي كاربر، سيستم او را به انواع بدافزارهاي مخرب آلوده كنند. برخي از اين بدافزارها به نمايش مكرر پاپ‌آپ‌هاي آزاردهنده يا حتي امكان كنترل كامپيوتر از راه‌ دور منجر مي‌شود. TOR به‌طور پيش‌فرض تمام ماكروها و اسكريپت‌ها را غيرفعال مي‌كند.

  • دانلود فايل از وب‌سايت‌هاي ناشناخته يا غيرمطمئن

هيچ فايلي را فقط به‌دليل جذاب‌بودن محتوايش دانلود نكنيد؛ مگر اينكه به وب‌سايت ارائه‌دهنده‌ي آن اطمينان كامل داشته باشيد. باوجوداين، اگر واقعا به انجام اين كار مجبوريد، راه‌حلي ايمني برايش وجود دارد. استفاده از ماشين مجازي (Virtual Machine)، مانند Virtual Box، سيستم‌عامل نصب‌شده روي ماشين مجازي را از سيستم‌عامل اصلي جدا مي‌كند. اين روش به‌اندازه‌اي مطمئن است كه مي‌توانيد محتواي مدنظر خود را از دارك‌ وب دانلود كنيد.

  • اشتباه‌گرفتن دارك‌ وب با ديپ‌ وب

دارك‌ وب بخشي از ديپ‌ وب است و ديپ‌ وب لزوما براي فعاليت‌هاي مخرب استفاده نمي‌شود؛ اما موتورهاي جست‌وجو به آن دسترسي ندارند. به‌عنوان مثال، شبكه‌‌هاي داخلي سازمان‌ها، اداره‌ها، دانشگاه‌‌ها و دولت‌ها و نيز پايگاه‌ داده‌هاي تجاري بخشي از ديپ‌ وب هستند، اما كار خلافي در اين وب‌سايت‌ها انجام نمي‌شود.

  • گشت‌زني به قصد كنجكاوي در دارك‌وب

اگرچه ورود به دارك وب به خودي خود غيرقانوني نيست و برخي كاربران تنها به نيت حفاظت از حريم شخصي وارد آن مي‌شوند، اما اگر از خطراتي كه در اين فضا در كمين كاربران ناآگاه است، باخبر نباشيد ممكن است دچار دردسرهاي جدي و قرباني هك شدن، حملات سايبري و كلاهبرداري شويد يا به جرمي كه متوجه نشديد مرتكب شديد، حتي مورد پيگرد قانوني قرار بگيريد.

  • خريد با كارت اعتباري

خريدن محصول يا خدمات از دارك‌ وب با كارت اعتباري بزرگ‌ترين اشتباه است. به‌غير از بيت‌ كوين و ساير رمزارزها، هيچ روش پرداخت ديگري ايمن نيست. مطمئنا هيچ شخصي دوست ندارد تراكنش خريد محصولي غيرقانوني را در فهرست تراكنش‌هايش داشته باشد.

  • دوست يا دشمن شدن با كاربران دارك وب

معمولا كاربران مختلفي در دارك وب فعاليت مي‌كنند. دوستي‌ها در اين فضا واقعي نيستند و بهترين كار اين است كه تا حد ممكن از برقراري ارتباط با آن‌ها جلوگيري كنيد.

بازي اكسي اينفينيتي چيست

۷ بازديد

بازي اكسي اينفينيتي چند ماهي است كه بر سر زبان ها افتاده و افراد زيادي به دنبال سرمايه گذاري در اين بازي هستند.


تصور آنكه بدون انجام هيچ كار فيزيكي و با سرمايه اوليه و گذرندان روزانه چند ساعت براي يك بازي كريپتويي و كسب درامد ماهانه حدود ۱۵۰۰ دلار واقعا بيش حد وسوسه انگيز و خوب است.

ولي آيا كسب درآمد از همچين بازي واقعا يك چيز واقعي است؟ يا آن‌هم مانند خيلي از شايعات ديگر عملا پوچ است و فقط مدتي ترند شده است؟

در ادامه به طور كامل درباره اين بازي توضيح مي‌دهيم.

اكسي اينفينيتي چيست

اكسي اينفينيتي بازي كريپتويي اجراشدني روي اندرويد و آيفون و سيستم‌هاي شخصي (PC) است. اين بازي روي بلاك چين اتريوم راه‌اندازي شده است و به‌كمك سايد چيني به نام رونين (Ronin) انجام مي‌شود. با داشتن سرمايه اوليه، بعد از چند ماه مي‌توانيد از اين بازي درآمد كسب كنيد.

بازي اكسي اينفينيتي

در اكوسيستم اكسي اينفينيتي، شخصيت‌هاي بازي «اكسي» نام دارند و در‌واقع توكن‌هاي غيرقابل‌معاوضه‌اي هستند كه دارايي بازيكنان محسوب مي‌شوند. علاوه‌بر شخصيت‌ها، نقشه‌ زمين‌هاي بازي نيز همين قابليت را دارند و تمام اين‌ها را در بازي مي‌توان با پول نقد معامله كرد. افزون‌بر تبديل NFTها به پول نقد، بازيكنان مي‌توانند با اكسي‌هاي خود تيم تشكيل دهند يا با پرورش اكسي‌ها، تيم‌هاي قدرتمند‌تري بسازند و NFTهاي بيشتري به‌دست آورند.

نحوه كار با اكسي اينفينيتي

اكسي اينفينيتي را مي‌توان در تمام سيستم‌عامل‌ها ازجمله ويندوز، اندرويد و iOS بازي كرد و براي شروع بازي و تشكيل اولين تيم در آن، بازيكنان بايد حداقل سه اكسي بخرند. اكسي‌ها را مي‌توان از‌طريق والت رونين و ماركت پليس رسمي اين بازي (marketplace.axieinfinity.com) در محيطي مانند شكل زير خريد و به حساب بازي متصل كرد.
براي انتخاب اكسي‌ها بايد دقت كافي را داشته باشيد چرا كه اگر بيش از حد هزينه كنيد و يا از ۳ اكسي را از يك نژاد انتخاب كنيد، در بازي دچار مشكل خواهيد شد.
 هركدام از اين اكسي‌ها را پس از خريد مي‌توانيد در والت‌ خود نگه‌ داريد يا آن‌ها را در صرافي‌ها بفروشيد. ارزش اكسي‌ها مانند همه رمزارزهاي ديگر با تحولات بازار تغيير مي‌كند. هر جفت اكسي امكان توليد‌مثل دارند و فرزند آن‌ها را نيز مي‌توان ذخيره يا در ماركت‌پليس مخصوص همين بازي به اتريوم تبديل كرد.

ورود به بازي اكسي اينفينيتي

براي ورود به دنياي اكسي اينفينيتي، در قدم اول به والت متامسك نياز خواهيد داشت. اين والت براي سيستم‌عامل‌هاي اندرويد و iOS دردسترس و استفاده از آن در مرورگر كروم نيز با نصب افزونه آن امكان‌پذير است. اين افزونه را مي‌توانيد ازطريق وب‌سايت رسمي متامسك دريافت كنيد. بعد از طي مراحل اوليه، بايد والت خود را با ارز ديجيتال اتريوم شارژ و سپس براي ساخت اكسي اقدام كنيد. همان‌طوركه گفتيم، براي شروع بازي، به خريد سه اكسي نياز خواهيد داشت.

هر اكسي شامل شش عضو با قابليت‌هاي مختلف است كه در جريان تركيب دو اكسي متفاوت، اين اعضا ممكن است به فرزند آن‌ها به‌ارث برسد. اين شش عضو عبارت‌اند از:‌‌

  • چشم‌ها (Eyes)
  • گوش‌ها (Ears)
  • شاخ (Horn)
  • دهان (Mouth)
  • پشت (Back)
  • دم (Tail) 

ويژگي‌هاي اكسي‌ها

  • وضعيت سلامت (Health) تحمل ضربه يا همان جان اكسي در اصطلاح عاميانه است.
  • سرعت (Speed) عامل تعيين‌كننده نوبت و ترتيب بازي اكسي‌ها را نشان مي‌دهد. اكسي با سرعت بيشتر اولين حمله را انجام خواهد داد.
  • مهارت (Skill) قدرت تخريبي هر ضربه‌ اكسي را نشان مي‌دهد.
  • قدرت حمله (Morale) قدرت تخريبي ضربه و حمله هر اكسي را نشان مي‌دهد. 

نژادهاي اكسي‌ها

نُه نژاد مختلف اكسي شامل شش نژاد اصلي و سه نژاد هيبريدي (حاصل تركيب دو نژاد اصلي) در دنياي اكسي اينفينيتي وجود دارد: Aquatic ،Beast ،Bird ،Bug ،Plant ،Reptile ،Mech ،Dawn و Dusk. هر‌كدام از اين نژادها توانايي‌ها و قابليت‌هاي متفاوتي دارند.

نژاد اكسي

حداقل هزينه براي مقرون‌به‌صرفه‌ترين اكسي‌ در اين ماركت‌پليس حدود ۲۲۵ تا ۲۵۰ دلار است و تشكيل تيم حاوي سه اكسي ممكن است ۷۰۰ دلار يا بيشتر براي هر بازيكن تمام شود.

انتقال اتريوم از كيف پول متامسك به والت رونين

 
بعد از آنكه سه اكسي خود را انتخاب كرديد و والت متامسك خود را نيز ساختيد، براي نهايي‌شدن انتخاب اكسي‌ها و تغييرات دلخواه، اتريوم موجود در والت متامسك خود را از‌طريق اين آدرس به والت رونين موجود در بازي منتقل كنيد و اكسي‌ها را ازطريق آن والت بخريد.

آينده اكسي اينفينيتي

زي اكسي اينفينيتي اواخر ژوئن ۲۰۲۱ (تير ۱۴۰۰) بعد از اجرايي‌شدن مرحله دوم پروژه رونين و سرمايه‌گذاري ۷/۵ ميليون دلاري افرادي مانند مارك كيوبن و الكسيس اوهانيان در اين پروژه، محبوبيت فراواني پيدا كرد.

AXSاين پروژه از حمايت شركت يوبيسافت (Ubisoft) نيز برخوردار است. يوبيسافت (Ubisoft) يكي از شركت‌هاي منتشر‌كننده بازي‌ است و به تيم توسعه‌‌دهنده‌ بازي اكسي اينفينيتي براي انجام برنامه‌هايشان و اجراي پروژه رونين كمك‌هاي بسياري كرده است.

بازي اكسي اينفينيتي از ژوئن تا جولاي ۲۰۲۱ (خرداد تا تير ۱۴۰۰) و تنها در يك ماه نزديك به ۸۵ ميليون دلار درآمد داشت و ارزش توكن AXS بيش از ۶۰۰ درصد افزايش پيدا كرد. طبق گزارش‌ها، اكسي اينفينيتي تا اواسط ماه جولاي (اواخر تير ۱۴۰۰)، روزانه بيش از پانصد هزار كاربر فعال داشته است. بر‌‌اساس اطلاعات وب‌سايت اكسي ورلد (Axie World)، گران‌ترين اكسي كه تا‌به‌حال فروخته شده‌، قيمتي معادل ۳۰۰ داشته است.

expensive axieرشد ناگهاني و افزايش محبوبيت اكسي اينفينيتي، مشكلات گسترده‌اي در سرور اين بازي به‌‌وجود آورد. كمي بعد، حمله DDOS و مشكلات سرور نيز به آن اضافه شد و حالا به‌نظر مي‌رسد كه پايداري دوباره اكسي اينفينيتي كمي زمان‌بر باشد.

اسكاي ميويس براي آينده اين بازي افزودن قابليت‌هاي ديگري مانند امكان شخصي‌سازي زمين‌ها با كمك NFTها را در برنامه كاري‌اش گنجانده و اميدوار است با اين كار، اكسي اينفينيتي را به سرزميني فراتر از رقابت و پرورش اكسي‌ها تبديل كند.

يكي ديگر از برنامه‌هاي اكسي اينفينيتي براي آينده اين بازي، فراهم‌كردن راهي براي انجام بازي بدون سرمايه اوليه زياد است. در‌صورت اضافه‌كردن اين قابليت، اكسي‌هاي كاربران جديد انتقال‌ناپذير با تعداد محدود خواهند بود.

بهترين كيف پول هاي ارز ديجيتال

۹ بازديد

در اين مقاله سعي شده است بهترين كيف پول هاي ارز ديجيتال موجود در جهان (نرم افزاري) را معرفي كنيم.


انتخاب بهترين كيف پول ارز ديجيتال كاملا به نياز هر فرد وابستگي دارد؛ بنابراين، ارائه‌ي رتبه‌بندي قطعي در اين‌باره غير ممكن است؛ زيرا انتخاب بهترين كيف پول رمزارز شامل عوامل و معيارهاي زيادي مي‌شود. در ادامه، بدون در نظر داشتن رتبه و ترتيب خاصي چند نمونه از بهترين والت‌هاي ارز ديجيتال را معرفي مي‌كنيم.

بهترين كيف پول هاي ارز ديجيتال 

كيف پول Trust

تراست والت (Trust Wallet) كيف پول ارز ديجيتال نرم‌افزاري با قابليت پشتيباني از چندين رمزارز است كه تمام ويژگي‌هاي كاربردي براي تجارت در حوزه رمزارزها را از خريدوفروش انواع ارز گرفته تا خريد و جمع‌آوري NFT، در اختيار كاربر قرار مي‌دهد. به‌ عبارتي مي‌توان اين كيف پول ارز ديجيتال را صرافي ارز ديجيتال نيز قلمداد كرد. شركت طراح تراست والت، Six Days LLC، اين والت را با هدف ارائه‌ي بهترين كيف پول ارز ديجيتال براي توكن‌هاي شبكه بلاك چين اتريوم (ERC-20) طراحي كرد و چندي بعد صرافي بايننس، بزرگ‌ترين صرافي رمزارز جهان، اين كيف پول ارز ديجيتال را خريداري كرد تا امروز كه اين والت توانسته جايگاه ثابتي در بين بهترين والت‌هاي رمزارز را به‌ خود اختصاص بدهد.

والت Trust

كيف پول ارز ديجيتال تراست والت، علاوه‌ بر سهولت در ذخيره‌سازي و مشاركت در تجارت ارز ديجيتال، امكان دسترسي مستقيم به ساير اپليكيشن‌هاي غير متمركز ارائه‌شده در بستر بلاك چين را نيز براي كاربر فراهم مي‌كند.

كيف پول ارز ديجيتال Trust Wallet از نظر امنيتي در سطح بالايي قرار مي‌گيرد؛ زيرا با وجود اينكه تمام قابليت‌هاي يك صرافي را در خود جاي داده است؛ اما مالك حساب كنترل كامل بر دارايي‌هاي خود دارد. از سويي ديگر، كليد خصوصي براي دسترسي به حساب درون دستگاه كاربر ذخيره مي‌شود و نشانه‌اي از ذخيره‌ي آن روي سرور مشاهده نمي‌شود. اين كيف پول نرم‌افزاري ارز ديجيتال مخصوص گوشي هوشمند است و روي پلتفرم‌هاي اندرويد و iOS قابل نصب است. دقت داشته باشيد كه براي نصب والت‌هاي نرم‌افزاري حتما از درگاه‌هاي رسمي و وب‌سايت‌هاي معتبر اقدام كنيد تا احتمال قرارگيري در معرض بدافزارهاي فيشينگ را كاهش بدهيد.

تراست والت كه به‌جز بيت كوين از هزاران كوين و توكن ديگر پشتيباني مي‌كند، با بيش از ۱ ميليون نصب و امتياز ۴.۵ در گوگل پلي، لقب محبوب‌ترين كيف پول ارزهاي ديجيتال را از آن خود كرده است.

اين كيف پول از تمام قابليت‌هاي امنيتي مهم براي يك كيف پول مانند گذرواژه، پين، بك‌آپ، قفل اثرانگشت، قفل چهره (در صورت پشتيباني گوشي) پشتيباني مي‌كند.

كيف Exodus

كيف پول اكسودوس (Exodus) يكي ديگر از بهترين كيف‌هاي پول ارز ديجيتال است كه مي‌توان در اين فهرست قرار داد. اين كيف پول فعاليت خود را در سال ۲۰۱۵ با ارائه‌ي نرم‌افزارهاي سازگار با كامپيوتر (ويندوز، مك و لينوكس) آغاز كرد و تا به امروز كه اپليكيشن‌هاي بهينه و كاربردي براي پلتفرم‌هاي اندرويد و iOS نيز روانه بازار كرده است. كيف پول اكسودوس رابط كاربري جذابي دارد و همين‌ امر آن را براي تازه‌كارهاي دنياي رمزارز جذاب‌تر كرده است. علاوه‌ بر اين، قابليت صرافي درون‌برنامه‌اي نيز از جمله مزيت‌هاي اين كيف پول ارز ديجيتال به‌شمار مي‌رود.

والت Exodus

كيف پول اكسودوس بيش‌ از ۱۰۰ نوع ارز ديجيتال را پوشش مي‌دهد. از ديگر نكات مثبت درباره‌ي اين كيف پول خدمات پشتيباني هميشگي آن است. مهم نيست كه در چه روزي و چه ساعتي به پشتيباني پيام مي‌دهيد، قطعا صداي شما شنيده مي‌شود و پاسخ پرسشتان توسط پشتيباني حرفه‌اي براي شما ارسال مي‌شود.

اما كيف پول Exodus يك ايراد اساسي دارد و آن هم Closed Source بودن اپليكيشن والت است. اين مسئله از آنجايي اهميت پيدا مي‌كند كه چنين رويكردي برخلاف فلسفه‌ي وجودي فضاي بلاك چين و ماهيت غير متمركز بودن آن است و مي‌تواند موجب نگراني‌هايي درباره‌ي سطح امنيت آن و حفره‌هاي امنيتي احتمالي آن شود؛ زيرا كدهاي برنامه براي بررسي در دسترس نيستند و كاربران كيف پول اكسودوس بايد چشم‌بسته به تيم توسعه‌دهنده‌ي اپليكيشن‌ها اطمينان كنند.

علاوه ‌بر پشتيباني از بيش از ۱۰۰ ارز ديجيتال و توكن، رابط كاربري زيباي اكسودوس در نوع خود بي‌نظير است.

اكسودوس در اپ ويندوزي خود دسترسي كاربران با آي‌پي ايران را مسدود كرده است و براي استفاده از آن بايد آي‌پي را تغيير داد. با اين حال، اين كيف پول كليدهاي خصوصي را مستقيم روي دستگاه ذخيره مي‌كند، بنابراين و با وجود نگراني كاربران، اكسودوس به دارايي‌ها دسترسي ندارد و نمي‌تواند آن‌ها را بلوكه كند.

اين كيف پول ارزديجيتال يكي از مناسب ترين هاي حال حاضر هست ولي متاسفانه ايران را تحريم كرده است.

كيف پول Coinbase

كوين‌بيس ابتدا فعاليت خود را به‌عنوان صرافي ارز ديجيتال در ايالات متحده آغاز كرد. اكنون اما كوين‌بيس كيف پول ارز ديجيتال نرم‌افزاري براي پلتفرم اندرويد و آي‌او‌اس ارائه كرده است كه در بين بهترين‌هاي كيف پول ارز ديجيتال قرار مي‌گيرد. اپليكيشن والت كوين‌بيس رابط كاربري ساده و جذابي دارد و با صرافي اين شركت نيز به‌خوبي همگام‌سازي شده است.

كيف پول ارز ديجيتال كوين‌بيس در دسته والت‌هاي نرم‌افزاري قرار مي‌گيرد و برخلاف صرافي كوين‌بيس حالت اماني (Custodial) ندارد. بدين ترتيب، اطلاعات كليد خصوصي و دارايي‌هاي ديجيتال كاربر روي دستگاه ذخيره مي‌شود. البته، امكان نقل‌وانتقال دارايي‌ها بين صرافي و كيف پول ارز ديجيتال فراهم شده است و كاربر مي‌تواند به‌راحتي مبالغ موردنياز خود را بين اين دو حالت انتقال بدهد.

كيف پول BlueWallet

بلو والت يك نرم ‌افزار موبايلي براي دو سيستم ‌عامل اندرويد و iOS است كه فقط از بيت كوين پشتيباني مي ‌كند. اگرچه پشتيباني از يك ارز ممكن است يك نقطه ضعف تلقي شود، اما اين نرم افزار امكاناتي براي مديريت بيت كوين دارد كه در كيف پول‌ هاي چندارزي شاهد آن نيستيم! از مهم ‌ترين ويژگي اين كيف پول مي ‌توان به پشتيباني از شبكه لايتنينگ (Lightening Network) اشاره كرد.

اگر تراكنش بيت كوين انجام داده باشيد، متوجه شده ‌ايد كه براي تاييد تراكنش خود حداقل بايستي ۱۰ دقيقه و در مواقع شلوغ بودن شبكه بعضا تا يك ساعت هم صبر كنيد! و همچنين مقدار نسبتا زيادي بابت كارمزد تراكنش پرداخت كنيد (در حال حاضر حدود يك دلار بابت هر تراكنش بايد پرداخت نماييد). اين مشكل كه با نام مقياس پذيري شناخته مي ‌شود، مانع از انجام پرداخت‌ هاي خرد (micro Payment) براي مصارف روزانه مي ‌شود.

شبكه لايتنينگ (Lightening Network) اين مشكل را حل مي كند. اما از آنجا كه اين شبكه در مراحل اوليه خود به سر مي ‌برد، در حال حاضر راه ‌اندازي يك گره بر روي اين شبكه نياز به دانش فني زياد دارد كه قطعا هر كاربري از پس آن بر نمي آيد. اما Blue Wallet توانسته است يك رابط كاربري بسيار ساده براي استفاده از شبكه لايتنينگ در قالب يك كيف پول ايجاد نمايد.

محاسبات كوانتومي چيست ؟

۶ بازديد

رايانش كوانتومي را مي‌توان دريچه‌اي براي ورود به دنيايي توصيف كرد كه در آن پيچيده‌ترين پردازش‌ها در كسري از ثانيه انجام مي‌شوند. اين همان انقلاب عظيمي است كه شايد با آن فاصله زيادي داشته باشيم؛ اما به سرعت در حال نزديك‌شدن به آن هستيم!


يكي از مهم‌ترين محدوديت‌هاي كامپيوتر‌هاي كلاسيك به كوچك‌سازي ترانزيستورها مربوط مي‌شود. درحال‌حاضر شركت‌هاي تراشه‌سازي واحدهاي ترانزيستور را تقريباً به اندازه يك اتم كوچك كرده‌اند كه پيشرفت شگرف و غير قابل باوري محسوب مي‌شود. براي درك بهتر آن، تصور كنيد كه در سيليكوني به ابعاد يك سكه كوچك مي‌توان ميلياردها ترانزيستور را تعبيه كرد! اما حتي اگر يك كامپيوتر كلاسيك به ما در انجام كارهاي شگفت‌انگيز كمك كند، زير كاپوت در واقع فقط يك ماشين حساب هستند كه از دنباله‌اي از بيت‌ها استفاده مي‌كند.

رايانش كوانتومي - هر آنچه بايد بداينم

بسياري از فناوري‌هايي كه امروزه به واسطه‌ي عادت به حضورشان به‌راحتي آن‌ها را ناديده مي‌گيريم، مانند ترانزيستورهاي تلفن‌هاي همراه، LED چراغ قوه و دستگاه‌هاي MRI، همه مديون مكانيك كوانتوم هستند. اما كاربرد ديگر مكانيك كوانتوم كه ساير فناوري‌هاي كنوني به‌خوبي قادر به عملياتي كردن آن نيستند، محاسبات كوانتومي است كه روشي كاملا متفاوت براي ذخيره‌سازي و پردازش داده‌ ارائه مي‌دهد.

رايانش كوانتومي چيست؟

نظريه كوانتوم شاخه‌اي از فيزيك است كه به دنياي اتم‌ها و ذرات كوچك‌تر (زير اتمي) درون آن‌ها مي‌پردازد. در حقيقت، محاسبات كوانتومي نيز مبناي خود را بر اصولي پايبند كرده است كه دانشمندان سال‌ها در كوچك‌ترين ذرات طبيعت نظير اتم‌ها، فوتون‌ها يا الكترون‌ها مشاهده كرده‌اند. باب سوتور، متصدي اصلي بخش كوانتومي IBM، به زيبايي مي‌گويد كه محاسبات كوانتومي راه ما براي تقليد از طبيعت براي حل مشكلات فوق‌العاده دشوار، اما قابل حل آن‌ها است.

ممكن است فكر كنيد كه اتم‌ها نسخه بسيار كوچك ساير عناصر جهان باشند و دقيقا مانند آن‌ها رفتار مي‌كنند؛ اما كاملا در اشتباه هستيد. در مقياس اتمي، قوانين تغيير مي‌كنند و بسياري از قوانين كلاسيك فيزيك كه ما در دنياي روزمره خود آن‌ها مسلم مي‌دانيم، ديگر كاربرد و معنايي نخواهند داشت. شايد به‌توان دنياي كوانتومي را بسيار غريب و در عين حال آشنا توصيف كرد كه بسيار از دانشمندان را سردرگم و شيفته خود كرده است.

درحال‌حاضر، بسياري از مباني كوانتومي ناشناخته باقي مانده است؛ اما به قطعيت مي‌توان گفت كه اين حوزه داراي ظرفيت بسياري براي دگرگون ساختن بسياري از صنايع است. كنترل موفقيت‌آميز اين ذرات در كامپيوتر كوانتومي مي‌تواند باعث انفجار قدرت محاسباتي شود كه به‌طور خارق‌العاده‌اي نوآوري را در بسياري از زمينه‌ها كه نياز به محاسبات پيچيده دارند، مانند كشف دارو، مدل‌سازي آب‌وهوا و بهينه‌سازي مالي پيش مي‌برد.

كامپيوتر كوانتومي در واقع چيست

ايده اصلي نهفته در كامپيوتر‌هاي كوانتومي اين است كه مي‌توان از خواص و قوانين فيزيك كوانتوم براي ذخيره‌سازي و انجام عمليات روي داده‌ها استفاده كرد. كامپيوترهاي كوانتومي با تكيه‌بر ويژگي‌هاي كوانتوم ذرات زيراتمي، برخي محاسبات را سريع‌تر از كامپيوترهاي كلاسيك انجام مي‌دهند. در كامپيوترهاي سنتي، محاسبات پردازشي در مبناي ۲ انجام مي‌شود و هر بيت در وضعيت خاموش يا روشن قرار مي‌گيرد؛ اما واحد اطلاعات كوانتومي، كيوبيت (qbit)، با استفاده از ويژگي‌هاي مبتني‌بر كوانتوم مي‌تواند وضعيت خاموش و روشن يا هر مقداري بين آن‌ها را ارائه دهد كه به آن برهم‌نهي مي‌گويند. (در ادامه به‌تفصيل توضيح داده مي‌شود).

برهم‌نهي كوانتومي

در دنياي روزمره ما به‌نظر مي‌رسد اشياء در مسيري پيوسته حركت مي‌‌كنند، آب در وان به‌طور مداوم بالا مي‌رود و يك موشك به آساني به آسمان صعود مي‌كند؛ اما در حوزه كوانتومي همه‌چيز پرش و تكان مي‌خورد. الكترون متصل به مركز اتم مي‌تواند فوراً از يك مدار به مدار ديگر بپرد و در اصل از مدار اصلي ناپديد شده و در مدار جديد دوباره ظاهر شود. در جهاني كه مي‌شناسيم، يك ماشين به‌طور هم‌زمان دوچرخه و اتوبوس نيست.

بااين‌حال، در نظريه كوانتوم اين فقط يك چيز ديوانه كننده است كه مي‌تواند رخ بدهد. بارزترين مثال در اين مورد نظريه گيج‌كننده‌اي است كه به «گربه شرودينگر» شناخته مي‌شود. به‌طور خلاصه، در دنياي عجيب نظريه كوانتوم، مي‌توانيم شرايطي را متصور بود كه موجودي شبيه به گربه مي‌تواند هم‌زمان زنده و مرده باشد!

وقتي وارد دنياي ذرات اتمي و زير اتمي مي‌شويد، همه‌چيز شروع به رفتارهاي غير منتظره مي‌كند. در حقيقت، اين ذرات مي‌توانند در بيش از يك حالت در يك زمان وجود داشته باشند. اين توانايي است كه كامپيوتر‌هاي كوانتومي از آن استفاده مي‌كنند و اين ويژگي خاص را كيوبيت‌ها براي كامپيوترهاي كوانتومي به ارمغان مي‌آورند. براي نشان دادن تفاوت، يك كُره را تصور كنيد. بيت (واحد پردازش كامپيوترهاي مرسوم) مي‌تواند در هر يك از دو قطب كُره باشد؛ اما يك كيوبيت (واحد پردازش كامپيوترهاي كوانتومي) مي‌تواند در هر نقطه از كُره وجود داشته باشد.

كاربرد كامپيوتر كوانتومي

كامپيوترهاي كوانتومي نيز بر اساس گيت هاي سخت افزاري مشابه كامپيوترهاي معمولي يعني همان گيت هاي AND و NOT ساخته مي شوند. با اين وجود خروجي آنها ذاتا احتمالي است در نتيجه بايد صحت آن بررسي شده و خطاهاي بالقوه رفع شوند.

كامپيوترهاي كوانتومي بيشتر در زمينه‌هايي نظير هواشناسي، مدل‌سازي شيمي و فيزيك و رمزنگاري كاربرد دارند چون اين موارد شامل محاسبات پيچيده و تكراري هستند.

سخن پاياني

در اين مقاله سعي داشتيم كه مباحث و مباني رايانش كوانتومي را به‌صورت قابل فهمي ارائه بدهيم و اگر در بعضي از بخش‌ها كمي گمراه شديد، نگران نباشيد؛ چراگه قطعا تنها نيستيد. ازآنجاكه كل حوزه محاسبات كوانتومي هنوز تا حد زيادي انتزاعي و نظري است، تنها چيزي كه ما واقعاً بايد بدانيم اين است كه محاسبات كوانتومي درصورت تحقق وعده‌ها و گذار از چالش‌هاي متعدد، يك رنسانس جديد را در آينده صنايع ايجاد خواهد كرد و تأثير زيادي در نحوه انجام تجارت، اختراع داروها و مواد جديد، حفاظت از داده‌ها، كاوش در فضا، پيش بيني حوادث آب‌وهوايي و بسياري از زمينه‌هاي ديگر خواهد داشت. 

دژاوو چيست و چه چيزي باعث مي‌شود رخ دهد؟

۸ بازديد

دژاوو چيست؟

دژاوو (déjà vu) كلمه‌اي فرانسوي به‌معني «قبلاً ديده‌شده» است و در فارسي براي آن كلمه‌ي «آشناپنداري» انتخاب شده است. افرادي كه دژاوو را تجربه كرده‌اند، از آن به‌عنوان حس آشنايي شديدي نسبت به چيزي كه اصلا نبايد برايشان آشنا باشد، ياد مي‌كنند. مثلاً بار اول است به شهر جديدي رفته‌ايد؛ اما وقتي از كنار مغازه‌اي يا علامتي مي‌گذريد، احساس مي‌كنيد قبلاً درست در همين نقطه ايستاده بوديد. يا  با دوستان دور ميز شام نشسته‌ايد و درحالي‌كه داريد درباره‌ي جديدترين بازي ويدئويي يا سريال صحبت مي‌كنيد، ناگهان دچار اين حس مي‌شويد كه قبلاً اين لحظه را با همين افراد، همين ميز شام و همين موضوع بحث تجربه كرده‌ايد.

دژاوو چيست

۷۰ درصد مردم دنيا دژاوو را تجربه كرده‌اند

دژاوو پديده‌ي پيچيده‌اي است و نظريه‌هاي بسياري در مورد دلايل رخ دادن آن مطرح شده. آرتور فانكهاوزر، دانشمند سوئيسي، معتقد است دژاوو انواع مختلفي دارد و براي مطالعه‌ي بهتر اين پديده، لازم است تفاوت‌هاي ظريف بين اين تجربيات در نظر گرفته شود. مثلاً در دو مثال بالا، فانكهاوزر اولي را به‌عنوان déjàvisite (از قبل بازديدشده) و دومي را به‌عنوان déjàvecu (قبلاً تجربه‌شده يا از سر گذرانده) توصيف مي‌كند.

به گفته‌ي دكتر آكيرا اوكانر، استاد روانشناسي در دانشگاه سنت اندروز، «دژاوو در واقع تضادي است بين حس آشنايي چيزي و آگاهي از نادرست بودن اين حس. چيزي كه پديده‌ي دژاوو را نسب به اتفاقات ديگر مربوط به حافظه، منحصر‌به‌فرد مي‌كند همين آگاهي از اين است كه حافظه‌ي شما سعي دارد فريبتان بدهد.»

دژاوو اغلب پديده‌ي نگران‌كننده‌اي نيست. البته افراد مبتلا به صرع لوب گيجگاهي هنگام تشنج دچار دژاوو نيز مي‌شوند؛ اما اين پديده در افراد بدون هيچ‌گونه مشكل سلامتي نيز رخ مي‌دهد.

هيچ شواهد محكمي در مورد ميزان شايع بودن دژاوو در دست نيست؛ اما تخمين‌هاي مختلف نشان مي‌دهد حدود ۷۰ درصد مردم دنيا نوعي دژاوو را تجربه كرده‌اند. از اين بين، افراد ۱۵ تا ۲۵ ساله بيش از هر گروه سني ديگر تجربه‌ي دژاوو را داشته‌اند.

دژاوو پديده‌ي نسبتا رايجي است؛ اما متخصصان هنوز نتوانسته‌اند علت آن را به‌طور قطعي مشخص كنند (اگرچه مي‌توان با اطمينان گفت علت دژاوو، اختلالي در ماتريكس نيست؛ مگر اينكه به تئوري جهان شبيه‌سازي شده اعتقاد داشته باشيد.)

اما كارشناسان و دانشمندان چند نظريه‌ي محتمل در مورد علل رخ دادن پديده‌ي دژاوو مطرح كرده‌اند كه در ادامه، آن‌ها را بررسي خواهيم كرد.

دژاوو در واقع نشانهٔ ذهن سالمي است كه مي‌تواند هشدارهاي آشنايي را كه صحيح نيستند، تشخيص بدهد. شايد آنچه در سنين بالاي ۲۵ سال رخ مي‌دهد، اين است كه فرد در تشخيص هشدارهاي آشناييِ ناصحيح مشكل پيدا مي‌كند و در حقيقت آن‌ها را باور مي‌كند. البته دلايل ديگري هم براي كمتر شدن تعداد تجربه‌هاي دژاوو در سنين بالاي ۲۵ سال مطرح شده‌اند.

دژاوو در مغز

 دژاوو چرا اتفاق مي‌افتد

دانشمندان علوم مغز و اعصاب به اين نتيجه رسيده‌اند كه دژاوو نشانه‌اي از آسيب‌ديدگي يا زوال مغز نيست. آن‌ها همچنين تأكيد دارند اين توهم حافظه به هيچ‌وجه خطاي حافظه نيست. در واقع، برعكس آن درست‌تر است. به اعتقاد اوكانر، دژاوو هنگامي رخ مي‌دهد كه مناطق پيشاني مغز سعي در اصلاح حافظه‌اي نادرست داشته باشند.

اوكانر در اين رابطه توضيح مي‌دهد:

براي اكثر قريب به اتفاق مردم، تجربه‌ي دژاوو احتمالاً چيز خوبي است چون نشانه‌ي اين است كه آن قسمت مغز كه براي راستي‌آزمايي به كار مي‌رود، دارد به‌خوبي كار مي‌كند و مانع از يادآوري اشتباه وقايع مي‌شود.

در يك فرد سالم، اشتباه به خاطر آوردن هر روز اتفاق مي‌افتد، چون حافظه‌ي انسان ميلياردها نورون را درگير مي‌كند و اين فرايند بسيار به‌هم‌ريخته است. 

متأسفانه، هيچ مدل واحدي وجود ندارد كه دقيقاً توضيح بدهد هنگام دژاوو چه اتفاقي در مغز مي‌افتد؛ اما بيشتر نظريه‌هاي اصلي در اين مورد به توافق رسيده‌اند كه دژاوو هنگامي اتفاق مي‌افتد كه مناطقي از مغز (مانند لوب گيجگاهي) سيگنال‌هايي را به مناطق پيشاني ذهن مبني بر اينكه تجربه‌اي قديمي در حال تكرار است،‌ مي‌فرستند.

پس از ارسال اين سيگنال‌ها، مناطق تصميم‌گيرنده‌ي پيشاني مغز به‌طور مؤثر بررسي مي‌كنند كه آيا اين سيگنال‌ها با آنچه در واقعيت در حال رخ دادن است، سازگارند يا خير. اين ناحيه از مغز انگار از خود مي‌پرسد:‌ آيا من قبلاً اينجا بوده‌ام؟ اگر فرد در واقعيت قبلاً در آن مكان بوده است، ممكن است بخواهد براي بازيابي بيشتر خاطرات مربوط به اين تجربه، بيشتر تلاش كند. در غير اين صورت، فرد احساس مي‌كند دارد پديده‌ي دژاوو را تجربه مي‌كند.

چرا دژاوو اتفاق مي‌افتد؟

حواس‌پرتي

طبق تئوري شكاف ادراكي، ظاهراً هرچه حواس فرد پرت‌تر باشد، احتمال تجربه‌ي دژاوو بيشتر است. مثلاً اگر مدتي است در حال نگاه كردن به گوشي موبايلتان هستيد و بعد سرتان را بالا مي‌آوريد تا نگاه سريعي به اطراف بيندازيد، ممكن است ادراك شما به‌جاي متمركز شدن در يك جهت، در دو جهت مخالف به‌اصطلاح دچار شكاف شود و بدين ترتيب، ناحيه‌ي هيپوكامپ مغز كه مركز يادگيري است، كمي گيج شود؛ اما اگر با دقت به اطراف نگاه كنيد، اين حس دژاوو احتمالا از بين خواهد رفت. 

 

دژاوويي در كار نيست؛ آن تجربه واقعا اتفاق افتاده است 

بعضي اوقات وقتي فكر مي‌كنيد دچار دژاوو شده‌ايد، ممكن است اصلاً دژاوويي در كار نباشد. شايد آن حس آشنايي به اين خاطر باشد كه واقعا آن اتفاق را در گذشته تجربه كرده باشيد؛ اما در آن لحظه به ياد نمي‌آوريد. مطالعه‌اي در سال ۲۰۰۸ نشان داد دژاوو اغلب مي‌تواند با چيزهايي كه فرد قبلاً ديده يا انجام داده؛ اما به خاطر ندارد،‌ مرتبط باشد. تحقيقات ديگري در سال ۲۰۱۸ به اين نتيجه رسيد «فضا» عامل مهمي در تجربه‌ي دژاوو است. مثلاً اگر چينش مكاني شبيه مكان ديگر باشد، ممكن است دچار دژاوو شويد، حتي اگر اين دو مكان هيچ شباهت ديگري به همديگر نداشته باشند. 

چشم غالب 

شايد فكر كنيد چشم‌هاي شما كاملا و از هر نظر با هم برابر هستند؛ اما در اكثر مردم، يك چشم نسبت به ديگري غالب‌تر است و ممكن است يكي از دلايل رخ دادن دژاوو باشد. به گفته‌ي دكتر مايكل رويزن و مهمت آز، اگر پيش از اينكه هر دو چشم با هم تمركز كنند و اطلاعات ورودي را به‌عنوان تجربه‌اي آگاهانه ثبت كنند، چشم غالب اين اطلاعات را به ضمير ناخودآگاه بفرستد،‌ مغزتان بعد از رسيدن اطلاعات به شما خواهد گفت اين را قبلاً ديده‌ايد؛ كه خب درست هم مي‌گويد؛ مسئله اينجا است كه اين «قبلاً» تنها يك نانوثانيه پيش بوده است. البته فعلاً هيچ مدرك علمي براي اثبات اين نظريه وجود ندارد. 

خواب ناكافي 

اگر خوابتان كافي نيست و بيشتر از هر وقت ديگر دچار دژاوو مي‌شويد، مغزتان احتمالا سعي دارد به شما بگويد كه بيشتر بخوابيد. به گفته‌ي سيستم بهداشت و درمان Penn Medicine، استرس، خستگي و مسافرت زياد همه مي‌توانند عاملي براي پديده‌ي دژاوو باشند. معلوم نيست چرا خستگي يا استرس احتمال تجربه‌ي دژاوو را افزايش مي‌دهد؛ اما ممكن است فشاري كه به مغز وارد مي‌شود آن را با خطاي بيشتري روبه‌رو كند. 

اصلاح حافظه 

بر اساس مطالعه‌ي منتشرشده در Frontiers in Neuroscience در سال ۲۰۱۳، يكي از دلايل تجربه‌ي دژاوو پديده‌اي به نام «عدم تطابق حافظه» است. به گفته‌ي محققان، مناطق مغزي مرتبط با تضاد حافظه ممكن است در رخ دادن دژاوو دست داشته باشند. تضاد حافظه،‌ آگاهي فرد از اصلاح شدن تضاد و اختلالي در سيگنال‌هاي حافظه است. طبق اين نظريه، هيپوكامپ منجر به رخ دادن دژاوو مي‌شود چون در اثر آن، فرد اتفاقي را با كمي اختلاف در درستي آن به ياد مي‌آورد.

اختلال جزئي در مغز

برخي كارشناسان معتقدند عامل ايجاد دژاوو نوعي اختلال جزئي در مغز است. وقتي مغز اطلاعات را جذب مي‌كند، معمولا مسير مشخصي را از حافظه‌ي كوتاه‌مدت به سمت حافظه‌ي بلندمدت طي مي‌كند. اين نظريه اين‌طور استدلال مي‌كند كه گاهي اوقات اطلاعات موجود در حافظه‌ي كوتاه‌مدت براي رسيدن به حافظه‌ي بلندمدت، از مسير ميانبر استفاده مي‌كنند. بدين ترتيب ممكن است احساس كنيد به‌جاي تجربه‌ي اتفاقي كه ثانيه‌ي پيش رخ داده، داريد خاطره‌اي از گذشته را به ياد مي‌آوريد.

نظريه‌ي ديگري در مورد رابطه‌ي دژاوو با اختلالات جزئي مغز مي‌گويد ذهن آنچه را كه در زمان حال در حال رخ دادن است، به‌اشتباه به‌عنوان خاطره يا اتفاقي كه قبلاً افتاده، در نظر مي‌گيرد. اين اختلالات در حالت عادي نگران‌كننده نيستند، مگر اينكه به‌دفعات اتفاق بيفتند.

نشانه‌ي صرع

اگرچه هرازگاهي دچار دژاوو شدن اتفاق كاملا رايجي است؛ اما زياد شدن دفعات تجربه‌ي اين پديده مي‌تواند نشانه‌اي از اختلال باشد. معمولا افراد مبتلا به بيماري صرع به‌دفعات دچار دژاوو مي‌شوند. براي اين افراد، دژاوو ممكن است ناشي از تشنج كانوني باشد كه در قسمت‌هاي كوچكي از مغز رخ مي‌دهد و مي‌تواند احساسات و تجربيات سردرگم كننده‌اي، مثل حس طعم غذايي كه در دهان نيست، ايجاد كند. 

اگر دژاوو به‌دفعات اتفاق بيفتد يا با علائم ديگري مانند توهم يا مشكلات بينايي و حركتي همراه باشد، ممكن است نشانه‌اي از بيماري صرع باشد. 

تناسخ

اگر بخواهيم از دلايل علمي فاصله بگيريم، مي‌توانيم علت رخ دادن دژاوو را تناسخ يا تجديد حيات بناميم. دكتر جوديت اورلوف، نويسنده‌ي كتاب ديد دوم، مي‌گويد دژاوو زماني اتفاق مي‌افتد كه فرد اتفاقي را از زندگي گذشته‌ي خود دوباره تجربه كند. او از زني مثال مي‌زند كه به محض ملاقات با فردي مي‌دانست قرار است با او ازدواج كند. اين زوج احساس مي‌كردند همديگر را يك عمر مي‌شناسند. 

اورلوف معتقد است دژاوو اختلالاتي در زمان است كه طي آن اتفاقات رمزآلودي رخ مي‌افتد. «مشاور املاك ممكن است خانه‌اي را به شما نشان بدهد كه آن‌قدر براي شما آشنا و درست است كه بلافاصله مي‌دانيد اينجا خانه‌ي شما است. يا ممكن است در رستوران احساس آشنايي غير قابل ‌توصيفي با فردي كه در ميز كنج ديوار نشسته است، داشته باشيد. نگذاريد اين فرصت‌ها از كنار شما بگذرند. به آن‌ها توجه كنيد. در موردشان كندوكاو كنيد.»

با اين حال، مطالعه‌اي در مورد دژاوو در سال ۲۰۱۸ نشان داد درحالي‌كه افرادي كه اين پديده را تجربه كرده‌اند، به‌شدت معتقد بودند مي‌توانند وقايع آينده را بر اساس آن پيش‌بيني كنند؛ اما به نظر مي‌رسد اين احساس توهمي بيش نيست. اين مطالعه مي‌گويد افراد زيادي احساس مي‌كنند تجربه‌شان از دژاوو اتفاقي ماورايي است؛ اما اثبات آن دشوار است.

دژاوو در مغز

دژاوِكو

دژاوكو به‌معني «قبلاً از سر گذرانده» تجربه‌اي بيشتر از ديدن است و جزئيات زيادي را شامل مي‌شود. در اين نوع دژاوو فرد احساس مي‌كند همه چيز درست هماني است كه قبلاً بوده و احساس مي‌كند درباره‌ي چيزي كه قرار است گفته شود يا اتفاقي كه قرار است بيفتد، آگاه است. 

وقتي افراد در مورد تجربه‌ي دژاوو صحبت مي‌كنند، معمولا منظورشان همين دژاوكو است. بررسي‌ها نشان داده است حدود ۷۰ درصد از مردم در سنين ۱۵ تا ۲۵ سال دژاوكو را تجربه كرده‌اند. 

يكي از بهترين توصيف‌هاي دژاوكو را مي‌توان از زبان چارلز ديكنز، نويسنده‌ي نام‌آشناي رمان‌هاي معروف اليور توئيست و ديويد كاپرفيلد خواند: 

همه‌ي ما اين احساس را گاهي تجربه كرده‌ايم كه آنچه مي‌گوييم و انجام مي‌دهيم قبلاً گفته شده و انجام شده است، در زماني دور، حس اينكه قرن‌ها پيش با همين چهره‌ها، اشيا و شرايط احاطه شده بوديم، اينكه به‌خوبي مي‌دانيم در ادامه چه گفته خواهد شد، انگار كه ناگهان آن را به ياد بياوريم!

دژاسانتي

برخلاف دژاوكو، دژاسانتي به‌معني «قبلاً احساس شده» تنها يك رخداد ذهني است، هيچ جنبه‌ي پيش‌بيني‌كننده‌اي ندارد و به‌ندرت در حافظه‌ي فردي كه آن را تجربه كرده است، باقي مي‌ماند. برخي از افراد مبتلا به صرع لوب گيجگاهي ممكن است اين پديده را تجربه كنند.

دژاويزيت

دژاويزيت نسبت به دو نوع ديگر دژاوو كمتر پيش مي‌آيد و در مورد آشنايي غير قابل‌ توصيف از مكاني جديد است. در دژاويزيت فرد ممكن است راه خود را به‌راحتي در شهر يا مكاني جديد پيدا كند، درحالي‌كه مي‌داند چنين چيزي نبايد ممكن باشد. 

براي تشخيص دژاويزيت از دژاوكو، بايد منشأ اين حس را پيدا كرد؛ دژاوكو به پيشامدهاي زماني اشاره دارد، درحالي‌كه دژاوكو بيشتر با جغرافيا و مكان سروكار دارد. 

در توضيح پديده‌ي دژاوزيت، به رؤيا، تناسخ و تجربه‌ي خروج از بدن كه در آن فرد احساس مي‌كند بدن فيزيكي خود را از بيرون مشاهده مي‌كند، استناد شده است. بعلاوه، برخي معتقدند خواندن شرح مفصل از مكاني جديد ممكن است هنگام بازديد از آن احساس دژاوزيت را در فرد ايجاد كند.