قبل از ورود به دارک وب این نکات را در نظر بگیرید!

۹ بازديد

شاید شما بارها لفظ دارک وب را از دوستان و افرادی در اینترنت شنیده باشید. و بعد از اندکی جستجو و تحقیق درباره آن، به فکر این افتاده باشید که سری به آدرس های آن بزنید. ولی آیا میدانید قبل از ورود به دارک وب باید چه اقدامات ضروری را انجام بدهید؟


دارک وب چیست و چه فرقی با دیپ وب دارد؟

اگر کل فضایی که ما برای کارهای روزمره نظیر سرچ در موتورهای جستجو، باز کردن وبسایت های قابل دسترس و ... را اینترنت Clear  یا سرفیس وب در نظر بگیریم، یعنی هر شخصی با استفاده از هر کدام از مرورگرهای معروف مثل کروم، فایرفاکس و... می‌تواند صفحه ای را باز کند که برای عموم قابل دسترس است و برای اینکار نیازی نیست از روش های عجیب و غریب استفاده کند مگر اینکه صفحه مورد نظر تحریم باشد یا صاحب وبسایت به هر دلیلی اجازه ورود شما را ندهد.

باید برایتان جالب باشد که این همه اطلاعاتی که ما روزانه از اینترنت بدست میاریم و همیشه در حال گشت و گذر در آن هستیم، فقط  ۴ درصد از فضای کل محتوای موجود در اینترنت را فرا میگیرد، برای این مورد، یک عکس خیلی معروف وجود دارد که این موضوع را کاملا نمایش داده است.
دارک وب چیست

ولی هنوز در مورد ۹۶ درصد چیزی به شما نگفته ایم، احتمالا پیش خود بگویید که پس ۹۶ درصد بقیه متعلق به بخش دارک وب است ولی باید به اطلاع شما برسانیم که خود دارک وب بخشی از یک فضای خیلی بزرگتر اینترنت یعنی دیپ وب است. دیپ وب به بخشی از اینترنت گفته میشود که توسط موتور های جستجو قابل یپدا شدن (ایندکس شدن) نیست و برای ورود به آن باید از مرورگر خاص مربوط به آن استفاده کنید و اکثر وبسایت های این فضا، داری یک پسوند به نام onion هستد.

دیپ وب لزوما جای خطرناکی به شمار نمی‌آید، خیلی از اطلاعات بانکی، یک سری سوابق مربوط به پرداخت ها، بحث های روزمره، وبسایت های آموزشی و ... در آن وجود دارد که فقط برای رسیدن به آن‌ها باید مراحل مربوط به آن را طی کنید.

به‌طور کلی، دیپ وب شامل هر محتوایی است که برای دسترسی به آن باید پول داد یا از اطلاعات ورود به سیستم استفاده کرد.

دارک وب زیرمجموعه دیپ وب، عمدتا برای اهداف کثیف و جنایی در دسترس هست، یعنی چی ؟

به عنوان مثال اگر قصد خرید اسلحه داشته باشید می‌توانید سری به دارک وب بزنید! در این فضا جرائمی مانند فروش اجزای انسان، فروش اسلحه، فروش مواد مخدر، استخدام هیتمن ، هک هرگونه حساب و وبسایت و ... قابل انجام هست. اکثر خرید و فروش‌ها در دارک وب با رمزارزهایی مثل بیتکوین و شبیه به آن انجام میگیرد.

خب این توضیح کوتاه در مورد دارک وب و کلا عملکرد دیپ وب و یا وب پنهان بود، حالا اگر قصد وارد شدن به این بخش را دارید، که البته بهتره قبل رفتن به دارک وب با شخصی که اطلاعاتی کافی در زمینه امنتیت و شبکه دارد مشورت کنید و از او کمک بگیرید که برخی نکات رو به شما یادآوری کند، به موارد پایین توجه کنید.

اطلاعات و نکات لازم قبل از جستجو امن در دارک وب

۱ – مورد اول و مهمترین آن، تاکید میکنم مهم‌ترین کاری که اول باید انجام دهید، این هست که از یک V<>P<>N  که آی پی شما را به طور کامل تغییر می دهد استفاده کنید، چون هیچ شخصی دلش نمیخواد در اولین قدم ورودش به دارک وب، توسط هکران شناسایی و دچار ویروس گرفتگی شود! پس اولین قدم برای ورود ، استفاده از وی پی N هست.

۲- نصب مرورگر اختصاصی Tor : برای ورود به دارک وب ، همانطور که قبل تر اشاره شد، باید از یک سری مروگر خاص استفاده کنید که قابلیت گشت و گذار در صفحات پنهان و ایندکس نشده در گوگل را داشته باشند؛ بهترین این مرورگرها ، مرورگر Tor  است .

برای نصب آن ، باید این مورد مهم رو خدمت شما بگویم که فقط و فقط باید از وبسایت اصلی آن این برنامه را دریافت کنید،‌ چون خیلی از وبسایت های سو استفاده گر از این موضوع که شما دنبال همچین مرورگری هستید استفاده می کنند و در فایل های این مرورگر مواردی مانند ویروس و .. قرار میدهند که اصلا کار جالبی هم نیست.

به شدت پیشنهاد میشه که مرورگر تور خود را به طور کامل یعنی (Full -Window)  اجرا نکنید و حتما آن را کوچک کنید.

۳- خب برای مرحله بعدی شما باید سری به بخش تنظیمات مرورگر بزنید و یک سری تغییرات در بخش حریم خصوصی و امنیت آن بدهید.

هرگونه اجازه دسترسی به موقعیت مکانی، استفاده از وب کم، میکروفون و سایر دیوایس های موجود را لغو کنید.

قدم بعدی در همان بخش تنظیمات تور ، حالت مرورگر را به صورت “Safer”  قرار دهید. در این حالت، اجازه انجام یک سری کدهای جاوا اسکریپت از مرورگر گرفته می‌شود، در نتیجه در صورتی که به صورت اتفاقی یک وبسایت خطرناک را باز کنید، یک سری موارد مانند کال تو اکشن ها، تصاویر، ویدیو ها، فایل های صوتی و داکیمونت و... را به شما نشان نمیدهد و احتمال تعامل شما با سایت را کمتر میکند و احتمال اینکه وارد یک لینک مخرب بشید کمتر است.

۴ – تا جایی که امکانش هست وارد چت روم ها و فروم هایی که بحث های غیرقانونی میکنند، نشوید، حتی پیشنهاد می‌شود محض سرگرمی و تفریح وارد هیچگونه چت روم نشوید مگر آنکه از صحت سالم بودن آن آگاه باشید.

۵- اگر هر نوع محتوایی در دارک وب دیدید که قابل دانلود شدن هستند، هیچ وقت سمت آن‌ها نروید مگر آنکه مطمئن باشید وبسایت مربوطه در فایل های خود بد افزار ، کی لاگر ، ویروس و تروجان قرار نمی‌دهد.

این موضوع به خودی خود یک نکته خیلی مهم است چرا که بیشتر محتوای قابل دانلود در دارک وب شامل ویروس های گوناگون هستند.

 

مقاله مشابه:

بد افزار چیست و چگونه آن را شناسایی کنیم؟

 

 ۶ – از کردیت کارت های خارجی ( اگر دارید!) برای خرید استفاده نکنید. ممکن است پیش خود بگویید که من خرید غیرقانونی در دارک وب انجام نمیدهم، مثلا قصد خرید گوشی از دارک وب را داشته باشید، چون ارزانتر هستند پس اشکالی ندارد از کارت های اعتباری خارجی مثل مستر کارت یا ویزا کارت خود استفاده کنم، قبل از هر چیز بهتر است این نکته را به شما بگویم که خیلی از وبسایت هایی که در دارک وب وجود دارند، علی ارقم آنکه مورد غیرقانونی در خود ندارند، فیک و تقلبی هستند پس اگر شما از آن‌ها خریدی انجام دهید، هرگز محصول خود را دریافت نخواهید کرد، ولی این موضوع همیشه درست نیست و وبسایت هایی هستند که واقعا در زمینه فروش وسایل قانونی فعالیت میکنند.

 پس تا جایی که برایتان مقدور است با کردیت کارت خرید نکنید و از کریپتو استفاده کنید.

۷ – از آدرس ایمیل های اصلی خود به خصوص آدرس جیمیل استفاده نکنید و حتما از یک سری سرویس های مطرح ارسال ایمیل در دارک وب استفاده کنید. معروف ترین آن‌ها  SecMail  است.

۸ – اگر سیستم شما دارای وبکم است، بهتر است بر روی آن برچسبی و یا هر شی ای که آن را بپوشاند استفاده کنید، و اگر به صورت مجزا وب کم به سیستم شما وصل است، آن را کلا از سیستم خود جدا کنید.

۹- خیلی ها احتمالا تصور می‌کنند دارک وب فقط برای اعضا و افرادی است که در آمریکا زندگی می‌کنند، کاربرد داشته باشد و در ایران دارک وب وجود ندارد، باید خدمت شما عرض کنم این موضوع تا حد زیادی درست است ولی این مورد را در نظر بگیرید که مانند هرجای دیگر ، ایران هم از استفاده از دارک وب بی نصیب نمونده و عده ای همیشه در آن فعالیت میکنند، ممکن است این افراد دقیقا همان کسی باشند که شما روزانه با آن‌ها سلام و بگو بخند می‌کنید یا حتی ...

پس هیچ چیزی نشدنی نیست!

در مقاله بعدی سعی خواهیم کرد درباره وبسایت های مفید! (‌ همه سایت های موجود در دارک وب غیرقانونی و بد نیستند!) صحبت کنیم و شروع به معرفی مهم ترین دایرکتوری های دیپ وب و دارک وب کنیم.

مثل هر شروع هر کاری در زندگی، همیشه یک سری اطلاعات غلط وجود دارند که ممکن است آن‌ها را در همان ابتدا باور کنیم و کلا از انجام آن کار منصرف شویم، ولی وقتی اطلاعات ما تا حد کافی بالا برود ،‌ دیگر گول نمیخوریم و هر چیز ساده و اغراق شده ای را قبول نمیکنیم، خیلی از مواردی که در مورد دارک وب می‌گویند فقط بزرگنمایی هست، پس اگر به مواردی که بالا اشاره شد توجه کنید، احتمالا مشکلی برای شما به وجود نخواهد آمد!



تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.