آرشیو تیر ماه 1400

راهنماي جامع ارز‌هاي ديجيتال

دژاوو چيست و چه چيزي باعث مي‌شود رخ دهد؟

۸ بازديد

دژاوو چيست؟

دژاوو (déjà vu) كلمه‌اي فرانسوي به‌معني «قبلاً ديده‌شده» است و در فارسي براي آن كلمه‌ي «آشناپنداري» انتخاب شده است. افرادي كه دژاوو را تجربه كرده‌اند، از آن به‌عنوان حس آشنايي شديدي نسبت به چيزي كه اصلا نبايد برايشان آشنا باشد، ياد مي‌كنند. مثلاً بار اول است به شهر جديدي رفته‌ايد؛ اما وقتي از كنار مغازه‌اي يا علامتي مي‌گذريد، احساس مي‌كنيد قبلاً درست در همين نقطه ايستاده بوديد. يا  با دوستان دور ميز شام نشسته‌ايد و درحالي‌كه داريد درباره‌ي جديدترين بازي ويدئويي يا سريال صحبت مي‌كنيد، ناگهان دچار اين حس مي‌شويد كه قبلاً اين لحظه را با همين افراد، همين ميز شام و همين موضوع بحث تجربه كرده‌ايد.

دژاوو چيست

۷۰ درصد مردم دنيا دژاوو را تجربه كرده‌اند

دژاوو پديده‌ي پيچيده‌اي است و نظريه‌هاي بسياري در مورد دلايل رخ دادن آن مطرح شده. آرتور فانكهاوزر، دانشمند سوئيسي، معتقد است دژاوو انواع مختلفي دارد و براي مطالعه‌ي بهتر اين پديده، لازم است تفاوت‌هاي ظريف بين اين تجربيات در نظر گرفته شود. مثلاً در دو مثال بالا، فانكهاوزر اولي را به‌عنوان déjàvisite (از قبل بازديدشده) و دومي را به‌عنوان déjàvecu (قبلاً تجربه‌شده يا از سر گذرانده) توصيف مي‌كند.

به گفته‌ي دكتر آكيرا اوكانر، استاد روانشناسي در دانشگاه سنت اندروز، «دژاوو در واقع تضادي است بين حس آشنايي چيزي و آگاهي از نادرست بودن اين حس. چيزي كه پديده‌ي دژاوو را نسب به اتفاقات ديگر مربوط به حافظه، منحصر‌به‌فرد مي‌كند همين آگاهي از اين است كه حافظه‌ي شما سعي دارد فريبتان بدهد.»

دژاوو اغلب پديده‌ي نگران‌كننده‌اي نيست. البته افراد مبتلا به صرع لوب گيجگاهي هنگام تشنج دچار دژاوو نيز مي‌شوند؛ اما اين پديده در افراد بدون هيچ‌گونه مشكل سلامتي نيز رخ مي‌دهد.

هيچ شواهد محكمي در مورد ميزان شايع بودن دژاوو در دست نيست؛ اما تخمين‌هاي مختلف نشان مي‌دهد حدود ۷۰ درصد مردم دنيا نوعي دژاوو را تجربه كرده‌اند. از اين بين، افراد ۱۵ تا ۲۵ ساله بيش از هر گروه سني ديگر تجربه‌ي دژاوو را داشته‌اند.

دژاوو پديده‌ي نسبتا رايجي است؛ اما متخصصان هنوز نتوانسته‌اند علت آن را به‌طور قطعي مشخص كنند (اگرچه مي‌توان با اطمينان گفت علت دژاوو، اختلالي در ماتريكس نيست؛ مگر اينكه به تئوري جهان شبيه‌سازي شده اعتقاد داشته باشيد.)

اما كارشناسان و دانشمندان چند نظريه‌ي محتمل در مورد علل رخ دادن پديده‌ي دژاوو مطرح كرده‌اند كه در ادامه، آن‌ها را بررسي خواهيم كرد.

دژاوو در واقع نشانهٔ ذهن سالمي است كه مي‌تواند هشدارهاي آشنايي را كه صحيح نيستند، تشخيص بدهد. شايد آنچه در سنين بالاي ۲۵ سال رخ مي‌دهد، اين است كه فرد در تشخيص هشدارهاي آشناييِ ناصحيح مشكل پيدا مي‌كند و در حقيقت آن‌ها را باور مي‌كند. البته دلايل ديگري هم براي كمتر شدن تعداد تجربه‌هاي دژاوو در سنين بالاي ۲۵ سال مطرح شده‌اند.

دژاوو در مغز

 دژاوو چرا اتفاق مي‌افتد

دانشمندان علوم مغز و اعصاب به اين نتيجه رسيده‌اند كه دژاوو نشانه‌اي از آسيب‌ديدگي يا زوال مغز نيست. آن‌ها همچنين تأكيد دارند اين توهم حافظه به هيچ‌وجه خطاي حافظه نيست. در واقع، برعكس آن درست‌تر است. به اعتقاد اوكانر، دژاوو هنگامي رخ مي‌دهد كه مناطق پيشاني مغز سعي در اصلاح حافظه‌اي نادرست داشته باشند.

اوكانر در اين رابطه توضيح مي‌دهد:

براي اكثر قريب به اتفاق مردم، تجربه‌ي دژاوو احتمالاً چيز خوبي است چون نشانه‌ي اين است كه آن قسمت مغز كه براي راستي‌آزمايي به كار مي‌رود، دارد به‌خوبي كار مي‌كند و مانع از يادآوري اشتباه وقايع مي‌شود.

در يك فرد سالم، اشتباه به خاطر آوردن هر روز اتفاق مي‌افتد، چون حافظه‌ي انسان ميلياردها نورون را درگير مي‌كند و اين فرايند بسيار به‌هم‌ريخته است. 

متأسفانه، هيچ مدل واحدي وجود ندارد كه دقيقاً توضيح بدهد هنگام دژاوو چه اتفاقي در مغز مي‌افتد؛ اما بيشتر نظريه‌هاي اصلي در اين مورد به توافق رسيده‌اند كه دژاوو هنگامي اتفاق مي‌افتد كه مناطقي از مغز (مانند لوب گيجگاهي) سيگنال‌هايي را به مناطق پيشاني ذهن مبني بر اينكه تجربه‌اي قديمي در حال تكرار است،‌ مي‌فرستند.

پس از ارسال اين سيگنال‌ها، مناطق تصميم‌گيرنده‌ي پيشاني مغز به‌طور مؤثر بررسي مي‌كنند كه آيا اين سيگنال‌ها با آنچه در واقعيت در حال رخ دادن است، سازگارند يا خير. اين ناحيه از مغز انگار از خود مي‌پرسد:‌ آيا من قبلاً اينجا بوده‌ام؟ اگر فرد در واقعيت قبلاً در آن مكان بوده است، ممكن است بخواهد براي بازيابي بيشتر خاطرات مربوط به اين تجربه، بيشتر تلاش كند. در غير اين صورت، فرد احساس مي‌كند دارد پديده‌ي دژاوو را تجربه مي‌كند.

چرا دژاوو اتفاق مي‌افتد؟

حواس‌پرتي

طبق تئوري شكاف ادراكي، ظاهراً هرچه حواس فرد پرت‌تر باشد، احتمال تجربه‌ي دژاوو بيشتر است. مثلاً اگر مدتي است در حال نگاه كردن به گوشي موبايلتان هستيد و بعد سرتان را بالا مي‌آوريد تا نگاه سريعي به اطراف بيندازيد، ممكن است ادراك شما به‌جاي متمركز شدن در يك جهت، در دو جهت مخالف به‌اصطلاح دچار شكاف شود و بدين ترتيب، ناحيه‌ي هيپوكامپ مغز كه مركز يادگيري است، كمي گيج شود؛ اما اگر با دقت به اطراف نگاه كنيد، اين حس دژاوو احتمالا از بين خواهد رفت. 

 

دژاوويي در كار نيست؛ آن تجربه واقعا اتفاق افتاده است 

بعضي اوقات وقتي فكر مي‌كنيد دچار دژاوو شده‌ايد، ممكن است اصلاً دژاوويي در كار نباشد. شايد آن حس آشنايي به اين خاطر باشد كه واقعا آن اتفاق را در گذشته تجربه كرده باشيد؛ اما در آن لحظه به ياد نمي‌آوريد. مطالعه‌اي در سال ۲۰۰۸ نشان داد دژاوو اغلب مي‌تواند با چيزهايي كه فرد قبلاً ديده يا انجام داده؛ اما به خاطر ندارد،‌ مرتبط باشد. تحقيقات ديگري در سال ۲۰۱۸ به اين نتيجه رسيد «فضا» عامل مهمي در تجربه‌ي دژاوو است. مثلاً اگر چينش مكاني شبيه مكان ديگر باشد، ممكن است دچار دژاوو شويد، حتي اگر اين دو مكان هيچ شباهت ديگري به همديگر نداشته باشند. 

چشم غالب 

شايد فكر كنيد چشم‌هاي شما كاملا و از هر نظر با هم برابر هستند؛ اما در اكثر مردم، يك چشم نسبت به ديگري غالب‌تر است و ممكن است يكي از دلايل رخ دادن دژاوو باشد. به گفته‌ي دكتر مايكل رويزن و مهمت آز، اگر پيش از اينكه هر دو چشم با هم تمركز كنند و اطلاعات ورودي را به‌عنوان تجربه‌اي آگاهانه ثبت كنند، چشم غالب اين اطلاعات را به ضمير ناخودآگاه بفرستد،‌ مغزتان بعد از رسيدن اطلاعات به شما خواهد گفت اين را قبلاً ديده‌ايد؛ كه خب درست هم مي‌گويد؛ مسئله اينجا است كه اين «قبلاً» تنها يك نانوثانيه پيش بوده است. البته فعلاً هيچ مدرك علمي براي اثبات اين نظريه وجود ندارد. 

خواب ناكافي 

اگر خوابتان كافي نيست و بيشتر از هر وقت ديگر دچار دژاوو مي‌شويد، مغزتان احتمالا سعي دارد به شما بگويد كه بيشتر بخوابيد. به گفته‌ي سيستم بهداشت و درمان Penn Medicine، استرس، خستگي و مسافرت زياد همه مي‌توانند عاملي براي پديده‌ي دژاوو باشند. معلوم نيست چرا خستگي يا استرس احتمال تجربه‌ي دژاوو را افزايش مي‌دهد؛ اما ممكن است فشاري كه به مغز وارد مي‌شود آن را با خطاي بيشتري روبه‌رو كند. 

اصلاح حافظه 

بر اساس مطالعه‌ي منتشرشده در Frontiers in Neuroscience در سال ۲۰۱۳، يكي از دلايل تجربه‌ي دژاوو پديده‌اي به نام «عدم تطابق حافظه» است. به گفته‌ي محققان، مناطق مغزي مرتبط با تضاد حافظه ممكن است در رخ دادن دژاوو دست داشته باشند. تضاد حافظه،‌ آگاهي فرد از اصلاح شدن تضاد و اختلالي در سيگنال‌هاي حافظه است. طبق اين نظريه، هيپوكامپ منجر به رخ دادن دژاوو مي‌شود چون در اثر آن، فرد اتفاقي را با كمي اختلاف در درستي آن به ياد مي‌آورد.

اختلال جزئي در مغز

برخي كارشناسان معتقدند عامل ايجاد دژاوو نوعي اختلال جزئي در مغز است. وقتي مغز اطلاعات را جذب مي‌كند، معمولا مسير مشخصي را از حافظه‌ي كوتاه‌مدت به سمت حافظه‌ي بلندمدت طي مي‌كند. اين نظريه اين‌طور استدلال مي‌كند كه گاهي اوقات اطلاعات موجود در حافظه‌ي كوتاه‌مدت براي رسيدن به حافظه‌ي بلندمدت، از مسير ميانبر استفاده مي‌كنند. بدين ترتيب ممكن است احساس كنيد به‌جاي تجربه‌ي اتفاقي كه ثانيه‌ي پيش رخ داده، داريد خاطره‌اي از گذشته را به ياد مي‌آوريد.

نظريه‌ي ديگري در مورد رابطه‌ي دژاوو با اختلالات جزئي مغز مي‌گويد ذهن آنچه را كه در زمان حال در حال رخ دادن است، به‌اشتباه به‌عنوان خاطره يا اتفاقي كه قبلاً افتاده، در نظر مي‌گيرد. اين اختلالات در حالت عادي نگران‌كننده نيستند، مگر اينكه به‌دفعات اتفاق بيفتند.

نشانه‌ي صرع

اگرچه هرازگاهي دچار دژاوو شدن اتفاق كاملا رايجي است؛ اما زياد شدن دفعات تجربه‌ي اين پديده مي‌تواند نشانه‌اي از اختلال باشد. معمولا افراد مبتلا به بيماري صرع به‌دفعات دچار دژاوو مي‌شوند. براي اين افراد، دژاوو ممكن است ناشي از تشنج كانوني باشد كه در قسمت‌هاي كوچكي از مغز رخ مي‌دهد و مي‌تواند احساسات و تجربيات سردرگم كننده‌اي، مثل حس طعم غذايي كه در دهان نيست، ايجاد كند. 

اگر دژاوو به‌دفعات اتفاق بيفتد يا با علائم ديگري مانند توهم يا مشكلات بينايي و حركتي همراه باشد، ممكن است نشانه‌اي از بيماري صرع باشد. 

تناسخ

اگر بخواهيم از دلايل علمي فاصله بگيريم، مي‌توانيم علت رخ دادن دژاوو را تناسخ يا تجديد حيات بناميم. دكتر جوديت اورلوف، نويسنده‌ي كتاب ديد دوم، مي‌گويد دژاوو زماني اتفاق مي‌افتد كه فرد اتفاقي را از زندگي گذشته‌ي خود دوباره تجربه كند. او از زني مثال مي‌زند كه به محض ملاقات با فردي مي‌دانست قرار است با او ازدواج كند. اين زوج احساس مي‌كردند همديگر را يك عمر مي‌شناسند. 

اورلوف معتقد است دژاوو اختلالاتي در زمان است كه طي آن اتفاقات رمزآلودي رخ مي‌افتد. «مشاور املاك ممكن است خانه‌اي را به شما نشان بدهد كه آن‌قدر براي شما آشنا و درست است كه بلافاصله مي‌دانيد اينجا خانه‌ي شما است. يا ممكن است در رستوران احساس آشنايي غير قابل ‌توصيفي با فردي كه در ميز كنج ديوار نشسته است، داشته باشيد. نگذاريد اين فرصت‌ها از كنار شما بگذرند. به آن‌ها توجه كنيد. در موردشان كندوكاو كنيد.»

با اين حال، مطالعه‌اي در مورد دژاوو در سال ۲۰۱۸ نشان داد درحالي‌كه افرادي كه اين پديده را تجربه كرده‌اند، به‌شدت معتقد بودند مي‌توانند وقايع آينده را بر اساس آن پيش‌بيني كنند؛ اما به نظر مي‌رسد اين احساس توهمي بيش نيست. اين مطالعه مي‌گويد افراد زيادي احساس مي‌كنند تجربه‌شان از دژاوو اتفاقي ماورايي است؛ اما اثبات آن دشوار است.

دژاوو در مغز

دژاوِكو

دژاوكو به‌معني «قبلاً از سر گذرانده» تجربه‌اي بيشتر از ديدن است و جزئيات زيادي را شامل مي‌شود. در اين نوع دژاوو فرد احساس مي‌كند همه چيز درست هماني است كه قبلاً بوده و احساس مي‌كند درباره‌ي چيزي كه قرار است گفته شود يا اتفاقي كه قرار است بيفتد، آگاه است. 

وقتي افراد در مورد تجربه‌ي دژاوو صحبت مي‌كنند، معمولا منظورشان همين دژاوكو است. بررسي‌ها نشان داده است حدود ۷۰ درصد از مردم در سنين ۱۵ تا ۲۵ سال دژاوكو را تجربه كرده‌اند. 

يكي از بهترين توصيف‌هاي دژاوكو را مي‌توان از زبان چارلز ديكنز، نويسنده‌ي نام‌آشناي رمان‌هاي معروف اليور توئيست و ديويد كاپرفيلد خواند: 

همه‌ي ما اين احساس را گاهي تجربه كرده‌ايم كه آنچه مي‌گوييم و انجام مي‌دهيم قبلاً گفته شده و انجام شده است، در زماني دور، حس اينكه قرن‌ها پيش با همين چهره‌ها، اشيا و شرايط احاطه شده بوديم، اينكه به‌خوبي مي‌دانيم در ادامه چه گفته خواهد شد، انگار كه ناگهان آن را به ياد بياوريم!

دژاسانتي

برخلاف دژاوكو، دژاسانتي به‌معني «قبلاً احساس شده» تنها يك رخداد ذهني است، هيچ جنبه‌ي پيش‌بيني‌كننده‌اي ندارد و به‌ندرت در حافظه‌ي فردي كه آن را تجربه كرده است، باقي مي‌ماند. برخي از افراد مبتلا به صرع لوب گيجگاهي ممكن است اين پديده را تجربه كنند.

دژاويزيت

دژاويزيت نسبت به دو نوع ديگر دژاوو كمتر پيش مي‌آيد و در مورد آشنايي غير قابل‌ توصيف از مكاني جديد است. در دژاويزيت فرد ممكن است راه خود را به‌راحتي در شهر يا مكاني جديد پيدا كند، درحالي‌كه مي‌داند چنين چيزي نبايد ممكن باشد. 

براي تشخيص دژاويزيت از دژاوكو، بايد منشأ اين حس را پيدا كرد؛ دژاوكو به پيشامدهاي زماني اشاره دارد، درحالي‌كه دژاوكو بيشتر با جغرافيا و مكان سروكار دارد. 

در توضيح پديده‌ي دژاوزيت، به رؤيا، تناسخ و تجربه‌ي خروج از بدن كه در آن فرد احساس مي‌كند بدن فيزيكي خود را از بيرون مشاهده مي‌كند، استناد شده است. بعلاوه، برخي معتقدند خواندن شرح مفصل از مكاني جديد ممكن است هنگام بازديد از آن احساس دژاوزيت را در فرد ايجاد كند.

پينترست چيست و چه كاربردي دارد؟

۷ بازديد

اگر فرد خوش‌سليقه و خلاقي هستيد و از هياهوي دنياي سلبريتي‌ها در اينستاگرام خسته شده‌ايد، پينترست جايگزيني ايده‌آل براي شما است.


اگر از شما بپرسند يك شبكه اجتماعي نام ببريد كه بيش از هر چيز بر اشتراك‌گذاري عكس متمركز باشد، بدون شك مي‌گوييد اينستاگرام؛ كه البته منطقي است. اينستاگرام نزديك به يك ميليارد كاربر فعال در دنيا دارد كه بيش از ۲۴ ميليون نفر آن‌ها ايراني هستند. 

اما اينستاگرام تنها شبكه اجتماعي تصوير محور نيست. پلتفرمي به نام پينترست دقيقا از مجموعه‌اي از تصاوير تشكيل شده است كه شايد حتي از عكس‌هاي منتشرشده در اينستاگرام زيباتر باشند. چرا؟

چون اينستاگرام كاربر را ترغيب مي‌كند عكس‌هاي متعلق به خود را پست كند و اين واقعيت تلخي است كه تمام كاربران اين شبكه محبوب اجتماعي، برخلاف آنچه خودشان فكر مي‌كنند، مهارت زيادي در عكاسي ندارند؛ به همين خاطر، احتمال اينكه در اينستاگرام با انواع عكس‌هاي شخصي بي‌كيفيت و عاري از هرگونه اصل زيبايي‌شناختي روبه‌رو شويد، زياد است. 

احتمالا به اين موضوع برخورده‌ايد كه بعد از جستجوي يك عبارت كه بيشتر نيز به دنبال عكس مربوط به آن هستيد، نتايجي از وبسايت پينترست براي شما به نمايش دربيايد.

در ابتدا ممكن است حتي احساس كنيد اين نتايج كاملا نا مرتبط هستند، ولي با كمي جستجو در اين وبسايت متوجه خواهيد شد كه پينترست دقيقا همان جايي است كه بايد دنبالش بگرديد.

پينترست چيست

پينترست Pinterest يك شبكه اجتماعي است كه به كاربران امكان مي‌دهد تصاوير يا ويديوهاي مورد علاقه خود را (معروف به «Pin» يا همان «پونز») در فضاهاي مجزا و منظمي موسوم به «Board» يا «تخته» كه در واقع كلكسيوني از پين‌هاي مرتبط هستند، به اشتراك بگذارند. اين پين‌ها در اكثر مواقع از وب‌سايت‌هاي مختلف جمع‌آوري مي‌شود و كمتر پيش مي‌آيد كاربر عكس متعلق به خود را در اين پلتفرم به اشتراك بگذارد.

پينترست چيست؟

شباهت پينترست با اينستاگرام و تفاوت آن با شبكه‌هاي اجتماعي ديگر نظير توييتر و فيسبوك در تمركز آن بر تصاوير است. به عبارت ديگر، اگر پست شما تصوير يا ويديو به همراه نداشته باشد، نمي‌توانيد آن را در پينترست به اشتراك بگذاريد؛ و اگر مطلبي در اينترنت نظر شما را جلب كرد و خواستيد آن را در پينترست پين كنيد، اين مطلب با تصوير آن پين مي‌شود و كاربران براي خواندن آن بايد روي عكس يا لينك كليك كنند تا به صفحه اصلي منتقل شوند. 

پينترست جايي براي ترويج و كشف سبك زندگي است. كاربران پينترست از اين شبكه اجتماعي به عنوان پلتفرمي براي اشتراك‌گذاري علايق خود، ايده‌پردازي و كشف و جمع‌آوري تصاويري كه با سليقه آن‌ها همخواني دارد، استفاده مي‌كنند. مثلا مي‌توانيد ايده‌هاي مربوط به دكوراسيون خانه، مد و لباس، دستور پخت غذا و دسرهاي هيجان‌انگيز يا جملات انگيزشي مورد علاقه خود را در پينترست پيدا كرده و بعد در بردهاي مرتبط پين كنيد تا كلكسيوني از آن‌ها را در پروفايل خود داشته باشيد. 

پينترست هم مانند ساير رسانه‌هاي اجتماعي، واژگان مخصوص به خود را دارد:‌

پين Pin: هر عكس يا ويديويي كه در پينترست به اشتراك مي‌گذاريد.

ري‌پين Repin: وقتي پين‌هاي كاربران ديگر را در پروفايل خود به اشتراك مي‌گذاريد.

برد Board: فضايي كه پين‌هاي مرتبط در آن قرار دارند و شبيه تخته‌اي است كه روي آن عكس چسبانده شده باشد.

لنز Lens: قابليتي در اپليكيشن موبايل به شكل آيكون دوربين است و مي‌توان با آن از هر چيزي عكس گرفت تا پينترست به شما پين‌هاي مشابه كاربران ديگر را نشان دهد.

تاريخچه پينترست 

داستان پيدايش پينترست با سه جوان آمريكايي به نام بن زيلبرمان، ايوان شارپ و پال سيارا شروع شد كه به دنبال توسعه محصولي بودند كه براي همه مفيد باشد، نه فقط افرادي كه از تكنولوژي سر درمي‌آوردند. اين سه نفر مي‌خواستند محصولي جديد، اورجينال و در عين حال آشنا توليد كنند؛ چيزي كه كاربران بتوانند سريع با آن ارتباط برقرار كنند، حتي اگر تا به حال چيزي درباره‌اش نشنيده بودند. اين محصول پينترست بود. 

اما زيلبرمان پيش از رسيدن به ايده توسعه پينترست، محصول ديگري به نام Tote را اوايل سال ۲۰۰۹ عرضه كرد كه كاربران مي‌توانستند از ۳۰ فروشگاه موجود در اين اپليكيشن، قيمت لباس و اجناس ديگر را با يكديگر مقايسه كنند، محصولات مورد علاقه خود را در پروفايل ذخيره كنند و هر زمان اين محصولات شامل تخفيف شد، با نوتيفيكيشن باخبر شوند. 

پينترست چگونه كار مي‌كند

اگر اهل هنر، ايده‌هاي خلاقانه، آشپزي، طراحي داخلي، سفر، طراحي لباس يا نگه‌داري از گل و گياه هستيد يا از تماشاي مناظر چشم‌نواز لذت مي‌بريد يا از طرفداران فن آرت و ميم‌هاي اينترنتي هستيد، همين حالا دست به كار شده و در پينترست براي خود حسابي ايجاد كنيد. مراحل ثبت‌نام در پينترست و نحوه كار با اين شبكه اجتماعي را در ادامه خواهيد خواند.

براي استفاده از پينترست حتما بايد در آن حساب كاربري داشت، چون اين پلتفرم بدون حساب به كاربر اجازه تعامل با محتواي خود را نمي‌دهد. براي باز كردن حساب پينترست كافي است به سايت Pinterest.com رفته و گزينه Sign up را از گوشه بالا سمت راست انتخاب كنيد. مي‌توانيد با ايميل و رمز عبور در پينترست ثبت‌نام كنيد يا براي وارد شدن، از اكانت فيسبوك و گوگل خود استفاده كنيد. 

در كنار اكانت معمولي، مي‌توانيد اكانت تجاري هم براي معرفي و گسترش كسب‌و‌كار خود ايجاد كنيد. براي اين كار بايد روي Create a free business account كه در انتهاي پنجره ثبت نام قرار دارد،‌ كليك كرده و مراحل ثبت نام را شبيه ساخت اكانت شخصي طي كنيد.

قانون پينترست تمام كاربراني را كه از اين پلتفرم براي تبليغ كسب‌و‌كار خود استفاده مي‌كنند، مجاب به استفاده از حساب تجاري مي‌كند. اگر تاكنون از حساب شخصي براي معرفي كسب‌و‌كار خود استفاده مي‌كرده‌ايد، مي‌توانيد آن را به‌طور رايگان و با حفظ تعداد فالوورها و محتوا به حساب تجاري تبديل كنيد و از ابزارهاي مخصوص اين حساب از جمله Pinterest Analytics براي تجزيه‌ و تحليل داده‌هاي مخاطب، بهره‌مند شويد.

دانلود برنامه پينترست

پينترست ابتدا فقط به شكل وب‌سايت وجود داشت؛ اما بعد از افزايش محبوبيت آن، اپليكيشن آيفون و اندرويد آن نيز به بازار عرضه شد. اگرچه استفاده از نسخه وب پينترست بسيار آسان و بي‌دردسر است، مي‌توانيد اپليكيشن دسكتاپ آن را نيز از مايكروسافت استور به‌طور رايگان دانلود كنيد. 

دانلود براي iOS

دانلود براي اندرويد

علاوه بر اين مي‌توانيد با نصب افزونه پينترست در مرورگر كروم، فايرفاكس و مايكروسافت اج، هر محتواي وبي كه نظرتان را به خود جلب كرد، بلافاصله در بردهاي خود ذخيره كنيد. براي اين كار كافي است روي آيكون قرمز پينترست در بالاي مرورگر خود كليك كرده، گزينه Save را از گوشه بالا سمت چپ انتخاب كنيد و بعد آن را در برد موردنظر خود پين كنيد. 

دانلود ويدئو از پينترست

رحالي‌كه پينترست از طريق گزينه Download image، اجازه ذخيره كردن تصاوير را در دستگاه كاربر مي‌دهد، دانلود ويدئو به‌طور مستقيم از پينترست ممكن نيست. براي دانلود ويدئو از پينترست لازم است از وب‌سايت‌هاي مخصوص اين كار استفاده كنيد كه يكي از بهترين‌هاي آن‌ها، Pinterest Video Downloader است. 

دانلود ويديو پينترست

اين وب‌سايت ابزار آنلاين و رايگاني براي دانلود ويدئو، فايل گيف يا حتي عكس از پينترست در اختيار كاربر قرار مي‌دهد و يكي از مزيت‌هاي آن نسبت به وب‌سايت‌هاي مشابه اين است كه با كليك روي گزينه دانلود با پاپ‌آپ‌هاي مزاحم روبه‌رو نمي‌شويد.

براي دانلود ويدئو از پينترست كافي است لينك مربوط به ويدئو را در نوار مخصوص قرار دهيد و بعد روي آيكون قرمز رنگ Download كليك كنيد.

اگر اين وب‌سايت را از كامپيوتر مشاهده مي‌كنيد، روي Download video file راست‌كليك كرده و فايل را با فرمت mp4. در كامپيوتر خود ذخيره كنيد. براي دانلود ويدئو در موبايل، انگشت خود را روي اين آيكون نگه داشته تا قابليت دانلود فايل برايتان ظاهر شود.  

 

 

 

اتريوم 2.0 چيست و چرا وجود دارد؟

۶ بازديد

اتريوم ۲ در واقع همان اتريوم ۱.۰ است كه پس از سال ها تلاش هكران، متوجه شدند كه پس از شكاف هسته آن مي‌توان رمز ارز خودشان را به بازار تحميل كنند.

اتريوم 2.0 چيست

اتريوم ۲٫۰، به‌روزرساني براي بلاك چين فعلي اتريوم است. هدف اتريوم ۲ افزايش سرعت، بازده و مقياس‌پذيري شبكه‌ي اتريوم است و بدين وسيله به اتريوم امكان رهايي از مشكلات فعلي و افزايش تعداد تراكنش‌ها را مي‌دهد. اتريوم ۲ با اسامي مستعار Eth2 و سِرِنيتي (Serenity)، داراي تغييرات بنيادي در ساختار و طراحي نسبت به نسخه‌ي قبلي است. دو تغيير عمده در اتريوم ۲، استفاده از اثبات سهام به‌جاي اثبات كار و استفاده از «شاردينگ» است. منظور از شاردينگ در اتريوم، تقسيم كردن پايگاه داده‌ي اتريوم براي توزيع بار كاري است. اتريوم ۲ در سه فاز منتشر خواهد شد. فاز صفر آن در ۲۰۲۰ راه‌اندازي شد. فاز يك اين شبكه انتظار مي‌رود در ۲۰۲۱ راه‌اندازي شود. فاز دو و نهايي در ۲۰۲۱ و بعد از آن اجرايي خواهد شد.

اتريوم ۲.۰ كه «سرنيتي» نيز ناميده مي‌شود، يك ارتقاء يا همان آپديت براي شبكه‌ي اتريوم است كه انتظار مي‌رود مشكلات مقياس‌پذيري اتريوم را رفع كند. درواقع با پياده‌سازي يك سري از راهكارها، شاهد افزايش سرعت، بهبود كارايي و امكان مقياس‌پذيري بيشتر در شبكه‌ي اتريوم خواهيم بود، بدون اينكه امنيت و غيرمتمركز بودن اين شبكه قرباني گردد.

اين نسخه‌ي جديد از اتريوم، همواره در افق ديد توسعه‌دهندگان اين شبكه بود ولي اجراي اولين قدم‌ها چندين سال طول كشيد. اصلي‌ترين دليل تأخير اتريوم ۲.۰ اين است كه افزايش مقياس‌پذيري يك بلاك چين به روشي امن و غيرمتمركز يك چالش بزرگ تلقي مي‌شود. در حقيقت اتريوم .۰۲ قرار است با پياده‌سازي برخي ويژگي‌هاي مهم، تفاوت‌هاي كليدي با نسخه‌ي اوليه‌ي اتريوم داشته باشد.

تفاوت اتريوم ۱.۰ با اتريوم ۲.۰

شايد بتوان تفاوت اصلي اتريوم كنوني را با نسخه اتريوم ۲.۰ در مكانيزم اجماع كار و نوع زنجيره‌ها دانست. انواع مختلفي از مكانيزم‌هاي اجماع وجود دارند كه در ارزهاي ديجيتال، گواه اثبات كار و گواه اثبات سهام از مهم‌ترين آن‌ها است. هدف از مكانيزم اجماع، رسيدن به يك توافق كلي در بين تمام نودهاي شبكه در رابطه با تأييد يك تراكنش يا اضافه كردن يك بلاك است. اتريوم همچون بيت كوين از مكانيزم اجماع «گواه اثبات كار» (Proof of Work) يا PoW استفاده مي‌كند، در‌حالي‌كه مكانيزم اجماع اتريوم ۲.۰ به روش «گواه اثبات سهام» (Proof of Stake) يا PoS خواهد بود. درواقع مكانيزم PoW  با دادن پاداش به ماينرهايي كه ساخت و تأييد بلوك‌ها در بلاك چين را بر عهده دارند، امنيت شبكه را تأمين مي‌كند.

از طرفي متأسفانه الگوريتم اثبات كار، مقياس‌پذيري بسيار كمي دارد، زيرا با رشد و بزرگ‌تر شدن بلاك چين، همواره به‌قدرت پردازش بيشتري براي محاسبات نياز است. ولي الگوريتم اثبات سهام كه مكانيزم اتريوم ۲.۰ است، قصد دارد اين مشكل را برطرف كند. مي‌توان گفت كه در اين روش ديگر نيازي به سخت‌افزارهاي قوي و انجام عمل ماينينگ وجود ندارد. در واقع در اين حالت ديگر استخراج‌كنندگان را نداريم بلكه تنها تأييدكنندگان را داريم كه براي تأييد تراكنش‌ها، اتر دريافت مي‌كنند.
 
حال بپردازيم به «شاردينگ» (Sharding). در حال حاضر هر كاربري كه بخواهد به بلاك چين اتريوم دسترسي پيدا كند و جزوي از شبكه باشد، بايد اين كار را به‌وسيله‌ي يك «گره» يا Node انجام دهد. منظور از هر نود، رايانه‌اي است كه يك نسخه از كل بلاك چين اتريوم را در اختيار دارد. اين موضوع بدين معنا است كه هر گره بايد تك‌تك تراكنش‌هايي كه از ابتداي پيدايش اتريوم انجام گرديده را دانلود، پردازش و نگهداري كند كه البته حجم بسيار بالايي نيز دارد. البته شما به‌عنوان يك كاربر عادي، نياز نيست تا جهت تعامل با بلاك چين اتريوم چنين كاري را انجام دهيد.

حال در به‌روزرساني شاردينگ قرار است كه بلاك چين اتريوم مقياس‌پذيرتر شود. در واقع زنجيره‌هاي شارد قرار است كه حجم بلاك چين را در بين ۶۴ زنجيره تقسيم كنند. نتيجه اين خواهد شد كه توان عملياتي تراكنش‌ها و ظرفيت كلي اتريوم افزايش مي‌يابد. اين مسئله كمك مي‌كند كه ديگر نيازي نباشد كه يك نود تمامي تراكنش‌هاي اتريوم را بررسي كند و تنها وظيفه دارد كه بخش كوچكي از بلاك چين را مديريت كند. به بياني ساده‌تر، بار كمتري بر روي دوش هر گره خواهد بود و به‌اين‌ترتيب هر نود مي‌تواند ظرفيت بيشتري براي پردازش تراكنش‌ها داشته باشد، بدون آنكه به سيستم سخت‌افزاري خيلي قوي‌اي نياز پيدا كند.

نقشه راه اتريوم 2.0

همان‌طور كه در ابتدا گفتيم راه‌اندازي اتريوم ۲.۰ در ۴ گام صورت گرفت كه سه تا از آن‌ها تا به الان اجرا شده است و نوبت به آخرين گام رسيده است. اين گام خود نيز به سه فاز تقسيم مي‌شود كه هركدام از اين فازها ويژگي‌هاي متمايزي با هم دارند. اين سه فاز عبارت‌اند از بيكن چين، شارد چين و داكينگ. در ادامه با ما همراه باشيد تا بيشتر در مورد اين مراحل اطلاعات به‌ دست آوريم.

بايننس كوين چيست؟

۶ بازديد

بايننس كوين (BNB) رمزارزي است كه مي‌توان از آن براي تريد يا پرداخت كارمزد در صرافي ارز ديجيتال بايننس استفاده كرد. در اين مقاله با صرافي بايننس، شبكه بلاك چين اختصاصي آن و رمزارز بايننس كوين آشنا مي‌شويم.


بايننس كوين چيست

رمزارز بايننس كوين BNB طلايي

بايننس كوين (BNB)، كوين بومي بلاك چين بايننس است و تريد ارزهاي ديجيتال در صرافي بايننس را تسهيل مي‌بخشد. بايننس كوين توسط صرافي بايننس صادر و با نماد BNB معامله مي‌شود. بايننس كوين ابتدا به‌صورت توكن ERC20 روي بلاك چين اتريوم ساخته شد؛ اما پس از راه‌اندازي بلاك چين اختصاصي بايننس، روي بايننس چين و بايننس اسمارت چين به‌عنوان توكن بومي عرضه شد.

اين رمزارز براي اولين بار به‌صورت عرضه‌ي اوليه‌ي كوين (ICO) در جولاي ۲۰۱۷ عرضه شد. بايننس، ۱۰ درصد از توكن‌ها (۲۰ ميليون BNB) را به سرمايه‌گذاران فرشته، ۴۰ درصد از توكن‌ها (۸۰ ميليون BNB) را به تيم سازنده و ۵۰ درصد باقي‌مانده (۱۰۰ ميليون BNB) را به شركت‌كنندگان در عرضه‌ي اوليه اختصاص داد.

تمامي ۱۰۰ ميليون توكن BNB كه در ICO به‌صورت عمومي به فروش رسيد، داراي قيمت ۱۵ سنت به ازاي هر توكن بود؛ بنابراين بايننس در مجموع ۱۵ ميليون دلار از اين راه جمع‌آوري كرد. از اين ۱۵ ميليون، ۳۵ درصد آن براي ارتقاي پلتفرم بايننس و سيستم صرافي آن و ۵۰ درصد ديگر براي بازاريابي، برندسازي و آموزش سرمايه‌گذاران جديد استفاده شد. ۱۵ درصد باقي‌مانده براي موارد اضطراري و شرايط پيش‌بيني‌نشده ذخيره شد.

حداكثر تعداد بايننس كوين ۲۰۰ ميليون است؛ اما با توكن‌سوزي دوره‌اي، در نهايت تعداد آن به ۱۰۰ ميليون كاهش پيدا خواهد كرد.

بايننس كوين داراي حداكثر تعداد عرضه (هاردكپ) ۲۰۰ ميليون توكن است. هر سه ماه يك‌بار، بايننس با استفاده از يك‌پنجم از سود خود، اقدام بازخريد بايننس كوين مي‌كند و آن را براي هميشه مي‌سوزاند. 

كاربران بايننس كوين تخفيفي در كارمزد تراكنش‌ها در صرافي بايننس دريافت مي‌كنند. BNB را مي‌توان با ساير رمزارزها مانند بيت كوين، اتريوم و ... مبادله كرد.

بايننس كوين در ابتدا به‌عنوان توكني كاربردي و براي اعمال تخفيف در كارمزدهاي صرافي بايننس ساخته شده بود؛ اما كاربردهاي آن به مواردي مانند پرداخت كارمزدها در بايننس چين، سرگرمي، رزرو سفر، خدمات آنلاين و خدمات مالي گسترش يافت.

 كاربرد بايننس كوين

  • تريد: بايننس كوين را مي‌توان با ساير رمزارزها در اكثر صرافي‌ها مبادله كرد.
  • پرداخت كارمزد تراكنش: از BNB مي‌توان براي پرداخت كارمزدها در صرافي بايننس، بايننس دكس و بايننس چين استفاده كرد. كاربران در ازاي استفاده از BNB براي پرداخت كارمزد در صرافي بايننس، تخفيف دريافت خواهند كرد. البته تخفيف‌هاي ارائه‌شده توسط بايننس هر سال نصف مي‌شود؛ يعني اين تخفيف‌ها از سال ۲۰۱۷ شروع و پنج سال پس از آن در ۲۰۲۱، به اتمام خواهد رسيد.
  • پرداخت در كارت‌هاي اعتباري: از BNB مي‌توان براي انجام پرداخت‌ها در كارت‌ اعتباري ارزهاي ديجيتال Crypto.com و وب‌سايت‌هاي Monetha و HTC استفاده كرد.
  • خدمات آنلاين: انجام پرداخت‌ها در وب‌سايت‌هاي Bittorrent، Canva و Storm.
  • شيوه‌ي پرداخت: تاجران مي‌توان از BNB به‌عنوان شيوه‌ي پرداخت براي مشتريان استفاده كنند و بدين‌وسيله انعطاف‌پذيري بيشتري در شيوه‌هاي پرداخت خود ارائه بدهند.
  • رزرو خدمات مسافرتي: از BNB مي‌توان براي رزرو هتل‌ و پرواز در وب‌سايت‌هاي منتخب از جمله TravelbyBit، Trip.io و Travala.com استفاده كرد.
  • سرگرمي: خريد هداياي مجازي، كارت‌ها، بليط‌هاي بخت‌آزمايي در وب‌سايت‌هايي مانند Uplive كه پلتفرم استريم ويدئو با كيفيت بالا است.
  • سرمايه‌گذاري: بعضي از پلتفرم‌ها مانند Moeda، امكان سرمايه‌گذاري در سهام، ETF و ساير سرمايه‌ها را با استفاده از بايننس كوين مي‌دهند.
  • دريافت وام: BNB را مي‌توان در بعضي از پلتفرم‌ها مانند ETHLend، به‌عنوان وثيقه براي دريافت وام استفاده كرد.
  • لانچ پد بايننس (Binance Launchpad): از بايننس كوين مي‌توان براي سرمايه‌گذاري در بعضي از ICO-ها در برنامه‌ي بايننس لانچ پد واقع در صرافي بايننس استفاده كرد. رمزارزهاي جديد كه در صرافي بايننس فهرست مي‌شوند، براي بار اول در لانچ پد قرار مي‌گيرند و پس از طي زماني مشخصي، براي تريد در اختيار كاربران گذاشته مي‌شوند.

بايننس كوين و بيت كوين 

  • قدمت بيت‌كوين به ۱۲ سال پيش باز مي‌گردد، حال آنكه قدمت بايننس كوين تنها به ۴ سال پيش باز مي‌گردد.
  • بيت‌كوين يك پول رمزنگاري شده و يك دارايي ديجيتال است. در حال حاضر، فروشگاه‌ها و مراكز خدماتي گوناگوني در قبال دريافت بيت‌كوين به ارائه خدمات مي‌پردازند. اين در حالي است كه بايننس كوين هنوز نتوانسته به معناي واقعي كلمه پول باشد. زيرا كاربرد اصلي آن استفاده براي پرداخت‌هاي داخلي مربوط به صرافي بايننس است و با وجود آنكه برخي از شركت‌هاي خدمات مسافرتي و اقامتي از آن استفاده مي‌كنند، ولي هنوز نتوانسته جايگاه جدي در اين راستا داشته باشد.
  • بيت‌كوين به دليل هزينه بالاي تراكنش‌ها، پردازش زياد لازم در اين راستا (و طبعا مصرف بالاي حامل‌هاي انرژي) و كندي انجام تراكنش‌ها، گزيه مناسبي براي انجام تراكنش‌هاي خرد نيست. اين در حالي است كه بايننس كوين به دليل نداشتن هزينه مربوط به انجام تراكنش‌ها و سرعت انجام تراكنش‌ها گزينه مناسبي براي انجام تراكنش‌هاي خرد است.
  • از جهت ارزش بازار، بيت‌كوين در جايگاه اول ارزش بازار قرار دارد. بايننس كوين با اختلاف بسيار زياد از بيت‌كوين، در جايگاه سوم قرار دارد. شايان توجه است كه بايننس كوين خيلي سريع توانسته است كه از جهت اندازه بازار خود را رشد دهد و به جايگاه سوم و بالاتر از بسياري از رمزارزهاي محبوب و شناخته شده‌تر برساند.
  • بيت‌كوين از مكانيزم اجماع اثبات كار استفاده مي‌كند. اين در حالي است كه بايننس كوين از مكانيزمم اجماع تحمل خطاي بيزانس استفاده مي‌كند.
  • بيت‌كوين از ابتدا روي شبكه بلاكچين اختصاصي خودش بود. اما بايننس كوين ابتدا روي شبكه اتريوم بود و پس از آن به شبكه بلاكچين خودش منتقل شد.
  • خالق بيت‌كوين شخص يا گروهي ناشناخته از افراد با نام ساتوشي ناكاماتو هستند. اين در حالي است كه خالق بايننس كوين در واقع صرافي بايننس است كه بنيان‌گذار آن چانگ‌پنگ ژائو است.
  • تقريبا همه صرافي‌هاي رمزارزها در دنيا از بيت‌كوين پشتيباني مي‌كنند. اين در حالي است كه پشتيبان اصلي بايننس كوين صرافي بايننس است و در كنار آن، تعداد خاصي از صرافي‌هاي ديگر نيز از اين رمزارز پشتيباني مي‌كنند.
  • بيت كوين از همه رمزارزهاي موجود سيال‌تر است؛ اين يعني عرضه و تقاضا و داد و ستد آن بيش از ساير رمزارزها است. به عبارت ديگر، در مدت زمان كمتري مي‌توان بيت‌كوين را به نوع ديگري از نقدينگي تبديل كرد. اين در حالي است كه ميزان سيال بودن بايننس كوين نسبت به بيت‌كوين به مراتب پايين‌تر است.
  • جامعه توسعه‌دهندگان بيت‌كوين حقيقتا از ديگر رمزارزها بسيار بزرگتر است و بايننس كوين نيز از اين قاعده مستثني نيست. در عين حال، جامعه توسعه‌دهندگان بيت‌كوين خودجوش است (دستكم در غياب ناكاموتور اينطور به نظر مي‌رسد) اما توسعه‌دهندگان اصلي بايننس كوين را افرادي تشكيل مي‌دهند كه توسط صرافي بايننس براي انجام اين كار استخدام شده‌اند.

آينده‌ي بايننس كوين چگونه است؟

بايننس اكوسيستمي از شبكه‌هاي بلاك چين غير متمركز است. اين شركت يكي از صرافي‌هاي رمزارز پيشرو در دنيا است و سازمان‌هاي جانبي آن توجه‌ زيادي به خود جلب كرده. اين شركت در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان صرافي شروع به كار كرد؛ اما امروزه در حوزه‌هاي مختلفي در حال فعاليت است. از زمان انتشار بايننس كوين (BNB)، صرافي بايننس از افزايش علاقه‌ي سرمايه‌گذاران به اين رمزارز نفع برده است. بايننس كوين در سال ۲۰۲۱ رشد زيادي را شاهد بود و همين امر باعث شد جلب توجه سرمايه‌گذاران سازماني به آن شد.

توكن‌سوزي‌هاي انجام‌شده و حذف نصف كل موجودي اين رمزارز باعث كاهش عرضه و ناياب‌تر شدن آن مي‌شود. در صورت گسترش اكوسيستم بايننس و پرداخت كارمزدها در بلاك چين بايننس توسط BNB، جايگاه اين رمزارز تثبيت خواهد شد. از طرفي اين رمزارز به عملكرد صرافي بايننس وابسته است كه اين امر، ريسكي براي بايننس كوين محسوب مي‌شود.

كاردانو چيست ؟

۶ بازديد

ارز ديجيتال كاردانو از جمله رمزارزهاي نوپا در عرصه كريپتو كارنسي است كه پيش‌بيني مي‌شود در سال ۲۰۲۵ به مقدار قابل توجه‌اي از ارزش برسد.


با پيشرفت روزافزون تكنولوژي و آميخته‌شدن آن با زندگي مردم، رمزارزها بيش از هر زمان ديگري در كانون توجه قرار گرفته‌اند؛ زيرا مي‌توانند جذابيت‌هاي سرمايه‌گذاري به همراه داشته باشند و با بهره‌گيري از تكنولوژي نهفته‌، نظام مالي جهان را دگرگون كنند. در اين ميان، شبكه مبتني‌بر بلاك‌چين كاردانو و رمزارز آن يعني ADA، با ارائه فناوري نوين، توسعه و پيشرفت پايدار، قصد دارد با غلبه بر مشكلات ساير رمزارزها، خودش را به‌عنوان آينده سيستم مالي معرفي كند و به رقيبي ارزنده براي اتريوم تبديل شود. در اين مقاله قصد داريم اين رمزارز را معرفي كنيم و تاريخچه‌اي مفصل از پيدايش و فناوري و نحوه كار اين ارز شرح دهيم.

كاردانو چيست

كاردانو چيست

كاردانو نسل سوم بلاك‌چين و پلتفرم توسعه غيرمتمركز (Dapp) است. اين پلتفرم اولين بلاك‌چيني محسوب مي‌شود كه استراتژي تحقيق همتايان را در اصول اصلي خود گنجانده و موردتوجه رسانه‌هاي بين‌المللي و سرمايه‌گذاران قرار گرفته است. امروزه ارز ديجيتال كاردانو، ADA يكي از برترين و منسجم‌ترين ارزهاي ديجيتال در جهان محسوب مي‌شود و معمولا سرمايه‌گذاران و تحليل‌گران از كاردانو به‌عنوان نسل سوم رمزارز ياد مي‌كنند. نسل اول رمزارزها با عرضه بيت‌كوين بنا نهاده شد و پادشاه رمزارزها، جهان را با يك سيستم نقدي غيرمتمركز و ايمن آشنا كرد، بطوريكه همه به دنبال خريد ارز ديجيتال هستند. اندكي پس از انتشار بيت‌كوين، اتريوم (Ethereum) با تمركز كلي بر توسعه برنامه غيرمتمركز و قرارداد هوشمند وارد ميدان شد. اين هدفِ رمزارزهاي نسل دوم بود و به ‌دنبال اتريوم دَه‌ها رمزارز ديگر با اهداف مشابه راه‌اندازي شدند.

اتريوم با معرفي مفاهيمي جديد و تأثير انكارناپذير در بهبود رمزارزها، همچنان با مشكلاتي ازقبيل مقياس‌پذيري، كارمزد تراكنش‌ها و زمان انتقال ارز مواجه بود؛ بنابراين، ديري نپايد كه سومين نسل ارزهاي ديجيتال براي مقابله با مشكلات يادشده عرضه شدند. به‌عبارت‌ديگر، مي‌توان گفت كه ارزهاي ديجيتال نسل سوم دروس آموخته‌شده از مفاهيم بيت‌كوين و اتريوم را قرض مي‌گيرند و نقايص خود را بهبود مي‌بخشند. رمزارزهاي نسل سوم مانند ADA از پيشرفت‌هاي جديدي همچون معماري لايه‌اي براي بهبود مقياس‌پذيري، امنيت و پايداري برخوردار هستند. به‌اين‌ترتيب، آن‌ها سودمندي بيشتري درمقايسه‌با پدران معنوي خود ايجاد، نقص‌ها را برطرف و ناكارآمدي‌ها را اصلاح مي‌كنند.

كاردانو از بسياري جهات با رقبا متفاوت است. برخلاف ساير ارزها، كاردانو ماهيت خود را از تحقيقات بخش دانشگاهي وام مي‌گيرد. طراحي اين پلتفرم از ابتدا با استفاده از روش‌هاي مبتني‌بر شواهدي كه در فلسفه علمي، نظريه دانشگاهي پايه‌ريزي‌شده، نهادينه شده است و ازطريق تحقيقات بررسي‌شده‌اي دردسترس عموم قرار گرفته است. نكته جالب اين است كه نام كاردانو از پزشك مشهور ايتاليايي، ژيرولامو كاردانو گرفته شده است. وي پس از اولين محاسبات سيستماتيك احتمالات، به‌نوعي جهان را تغيير داد و همچنان ميراث او بعد از گذشت سال‌ها از اهميت خاصي برخوردار است.

كاردانو از فناوري اثبات سهام اوروبروس استفاده مي‌كند. درمقابل، بيت‌كوين از سيستم اثبات كار استفاده مي‌كند (درادامه كاملا توضيح داده مي‌شود). در مكانيزم ارائه‌شده كاردانو، اولين ورود بلاك‌چين و طولاني‌ترين آن‌ها را با بيش‌ترين قدرت محاسباتي، براي تعيين تصديق كار استفاده مي‌شود. كاردانو فقط از اولين بلاك‌چين استفاده مي‌كند، پس‌ازآن زنجيره صادقانه بدون نياز به يك حزب معتمد به‌صورت محلي اثبات مي‌شود. در پلتفرم كاردانو، ADA در لايه حل‌و‌فصل وجود دارد. اين لايه مشابه بيت‌كوين است و معاملات را پيگيري مي‌كند. لايه دوم لايه محاسبات و لايه مشابه اتريوم است و قراردادها و برنامه‌هاي هوشمند را قادر مي‌سازد تا در پلتفرم اجرا شوند.

كاربردهاي كاردانو

Cardano

 

كاردانو همواره تيم توسعه فعالي داشته است و توسعه‌دهندگان اهداف مهم و سنگيني براي پياده‌سازي در اين پروژه در نظر دارند. در راستاي اين امر، تيم كاردانو در كلاسي جهاني به‌دنبال بازگرداندن اعتماد به سيستم‌هاي اقتصادي جهاني ازطريق تلفيق فناوري‌هاي بومي خود است. به‌طور خاص، اين پلتفرم روشي امن‌تر، شفاف و پايدار براي انجام تجارت در سطح بين‌المللي را معرفي مي‌كند. يكي ديگر از اهداف كاردانو كمك به ثبات بخش برنامه‌هاي غيرمتمركز است.

اين پلتفرم بر امنيت و پايداري تمركز دارد كه به‌طور خاص در برنامه‌ها، سيستم‌ها و جوامع غيرمتمركز اعمال مي‌شود. مانند اكثر بلاك‌چين‌ها، كاردانو غيرمتمركز است و هيچ مرجعي كنترلش نمي‌كند. درعوض، معاملات و قراردادهاي هوشمند را انجمن با كمك قدرت محاسباتي تأييد مي‌كند. توسعه‌دهندگان درباره نقشه راه و دورنماي توسعه كاردانو اذعان مي‌كنند كه اين پلتفرم درمقايسه‌با رقبا اكوسيستمي متعادل و پايدارتر را ارائه مي‌دهد كه مي‌تواند نيازهاي كاربران و همچنين ساير سيستم‌هاي دنباله‌روي ادغام را تأمين كند.

كاردانو به‌عنوان سومين نسل از رمزارزها، سعي در مقابله با برخي از موضوعات رايج پيش روي استفاده از بلاك‌چين در مقياس بزرگ دارد. اين مسائل دامنه بلاك‌چين را شامل موضوعاتي مانند مقياس‌پذيري، قابليت همكاري و پايداري مي‌كند. كاردانو ازطريق توسعه اصول طراحي و بهترين شيوه‌هاي مهندسي به‌دنبال غلبه بر اين مسائل است.

اين رمزارز در روزهاي ابتدايي خود تنها قادر به انجام حدود ۱۰ تراكنش در ثانيه (tps) بود. بااين‌حال، هوسكينسون اخيرا مقاله‌اي منتشر كرده است كه در آن، راه‌حل مقياس جديد براي شبكه هيدرا را به‌تفصيل توضيح داده است. هيدرا راه‌حل مقياس‌گذاري دولايه‌اي است كه از كانال‌هاي دولتي براي پردازش معاملات خارج از زنجيره استفاده مي‌كند. با استفاده از اين فناوري، كاردانو قادر به پردازش بيش از يك‌ميليون تراكنش در ثانيه است و اين پيشرفت چشمگيري براي اين رمزارز محسوب مي‌شود.

امروزه هزاران ارز ديجيتال در بازار وجود دارد كه هركدام ويژگي‌ها و مزايا و اكوسيستم خاص خود را دارند. كاردانو تلاش مي‌كند استانداردهايي به بازار وارد كند تا قابليت همكاري بين شبكه‌ها را فراهم كند. اين سيستم‌ها شامل مدل‌هاي حاكم بر بلاك‌چين و پروتكل‌هاي ارتقاي سيستم و مجموعه‌اي از ساير ويژگي‌ها هستند. مجاز‌بودن قابليت همكاري بلاك‌چين، مجموعه جديدي از خطراتي را معرفي مي‌كند كه توسعه‌دهندگان بايد ازپسِ مديريت درست آن برآيند. اين نگراني‌ها بيشتر به مسائل امنيتي منطقه‌اي مربوط مي‌شود و از قرار معلوم، كاردانو قصد با مديريت درست، خود را حاكم بر اين بخش قلمداد كند. درحال‌حاضر، اين پلتفرم از استانداردهاي مديريت حريم خصوصي و امنيت و تمركززدايي برخوردار است.

آينده كاردانو

 

با وجود وابستگي زياد كاردانو به جامعه دانشگاهيان، هنوز برخي از افراد در صنعت وجود دارند كه به مشكلات احتمالي شبكه اشاره مي‌كنند. به‌طور مشخص، ولاد زامفير، محقق الگوريتم اثبات سهام اتريوم، استدلال مي‌كند رأي‌گيري ازطريق زنجيره خطرناك است. وي خاطرنشان مي‌كند نيروهاي سيستم باعث تغيير قوانين در گره‌هاي كامل مي‌شوند. اين استراتژي بررسي و تعادل مهمي را حذف مي‌كند كه اپراتورهاي گره آگاه ارائه مي‌‌كنند؛ اما با گذار از اين استدلال، شواهد نشان مي‌دهد كاردانو با توجه به دنباله‌دار‌بودن و رشد روزافزون شبكه، ADA سال‌ها عنصر اصلي در بخش بلاك‌چين خواهد بود.

جمع بندي

در آخر پيش‌بيني مي‌شود قيمت هر سكه كاردانو در سال ۲۰۲۵، ۴۰۰ دلار شود كه به نظر مي‌آيد سرمايه گذاري براي اين رمز ارز، نه تنها بد نيست بلكه در آينده نه چندان دور مي‌تواند شما را صاحب سود زيادي كند.